Η απίθανη ιστορία πίσω από την GOAT φανέλα των Ράπτορς! (pics & vids)

3
Η-απίθανη-ιστορία-πίσω-από-την-goat-φανέλα-των-Ράπτορς!-(pics-&-vids)

Το 1993 το Τορόντο απέκτησε το πρώτο του ΝΒΑ franchise. Δυο χρόνια αργότερα εντάχθηκε στην κορυφαία βιομηχανία μπασκετικού θεάματος στον κόσμο μαζί με το Βανκούβερ, προσφέροντας μια από τις πιο κλασικές και αγαπημένες εμφανίσεις που προέκυψε έπειτα από πολύμηνες αναζητήσεις, βάζοντας στην εξίσωση το Jurassic Park και το… Happy Meal των McDonald’s!

Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ

Tom O’ Grady (Creative Director): «Ήμουν ο πρώτος Διευθυντής Δημιουργικού Τμήματος στο ΝΒΑ. Όταν ουσιαστικά ανέλαβα τα καθήκοντα μου στη λίγκα, ουδείς γνώριζε να χρησιμοποιεί Photoshop! Όλα από το μηδέν…».

John Bitove Jr. (Ιδιοκτήτης Τορόντο Ράπτορς): «Ο Toμ ήταν φανταστικός τύπος και συγχρόνως ένα τεράστιο δημιουργικό ταλέντο! Δουλέψαμε μαζί στο logo του Μουντομπάσκετ 1994 που έλαβε χώρα στο Οντάριο και το Τορόντο του Καναδά, επομένως υπήρχε αμοιβαία εμπιστοσύνη».

O’ Grady: «Αρχικώς όλοι υπέθεσαν ότι νέος οργανισμός θα ονομαζόταν “Huskies”, λόγω της ομάδας μπάσκετ που προϋπήρχε στο Τορόντο το 1946».

Bitove Jr.: «Είναι αλήθεια ότι είχα καταλήξει στο “Huskies” όμως μίλησα με τους ανθρώπους της λίγκας και μου υπενθύμισαν πως “έχουμε ήδη τους Τίμπεργουλβς. Ίσως πρέπει να δοκιμάσεις κάτι άλλο”. Αμέσως κατάλαβα πως είχαν δίκιο».

O’ Grady: «Ο John ήταν νεότερος, ίσως είχε την αίσθηση της καναδικής υπερηφάνειας όμως μου ξεκαθάρισε εξ αρχής πως το τελευταίο πράγμα που είχε στο μυαλό του για λογότυπο ήταν ένα φύλλο του σφενδάμου (όμοιο με τη σημαία του Καναδά) και μια μπάλα μπάσκετ. Ήθελε ένα διεθνές brand».

Bitove Jr.: «Θέλαμε κάτι που θα ήταν αναγνωρίσιμο σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτι διαφορετικό που θα ξέφευγε από τα γεωγραφικά σύνορα της χώρας. Έτσι καταλήξαμε στο μωβ χρώμα καθώς ουδείς το χρησιμοποιούσε στον Καναδά εκείνη την περίοδο»!

Hiltan Mathew (Σύμβουλος Τορόντο Ράπτορς): «Αναζητούσαμε κάτι μοντέρνο και σύγχρονο, κάτι νεανικό που να βγάζει ενέργεια και δυναμισμό, δίχως να περιορίζεται στην παραδοσιακή αθλητική κουλτούρα του Καναδά που είναι συνυφασμένη με το χόκεϊ».

Isiah Thomas (Συνιδιοκτήτης & Αντιπρόεδρος Τορόντο Ράπτος): «Ο John κι εγώ εστιάσαμε κυρίως σε αυτό το κομμάτι. Το να “κερδίσουμε” τη νέα γενιά ήταν το πιο μεγάλο στοίχημα στο project! Περάσαμε αμέτρητες ώρες μελετώντας την πολιτική της Disney και των McDonald’s. Όταν βλέπεις, για παράδειγμα μια φιγούρα σαν τον Μίκι Μάους, προσπαθείς να βρεις κάτι ανάλογο που θα γίνει διαχρονικό και θα αντέξει στον χρόνο» 

O’ Grady: «Είδαμε τα McDonald’s και την προσφορά του Happy Meal… Τα μικρά παιδιά αναζητούσαν απλώς ένα απολαυστικό μπέργκερ κι έναν χυμό μήλο όμως τα μάτια τους… γυάλιζαν μπροστά στο κουτί του Happy Meal. Ο John ήθελε αυτό ακριβώς για τις εμφανίσεις μας προκειμένου τα νέα παιδιά να κολλήσουν μαζί του! Θυμάμαι πως ο Bitove Jr. ζήτησε την εμπειρία μου από τις ομάδες των άλλων επαγγελματικών σπορ που είχαν στην ονομασία τους έναν… δεινόσαυρο! Δεν είχα στο μυαλό μου καμία τέτοια ομάδα. Με ρώτησε αν πίστευα ότι μπορούμε να το κάνουμε και να εκμεταλλευτούμε την απήχηση που είχε τότε το Jurassic Park»!

Bitove Jr.: «H προσωπική μου προτίμηση ήταν ο T-Rex! Πίστεψα ότι η ονομασία “Toronto T-Rex” θα είχε πραγματικά καλές πιθανότητες όμως οι συνεργάτες μου υπενθύμισαν πως ο T-Rex ήταν στην πραγματικότητα αργός ενώ ο Πτερόσαυρος (Raptor) ήταν πιο γρήγορος, ότι θα ταίριαζε περισσότερο στο προφίλ ενός μπασκετμπολίστα! Το χόκεϊ έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των Καναδών και αυτό που έπρεπε να κάνουμε ήταν να εστιάσουμε στους νέους του Καναδά και τις γυναίκες. Καταλήξαμε σε 10 ονόματα: Beavers, Bobcats, Dragons, Grizzlies, Hogs, Raptors, Scorpions, T-Rex, Tarantulas και Terriers). Ο κόσμος ενθουσιάστηκε με τους Ράπτορς»!

Mathew: «Η συγκεκριμένη επιλογή μου προκάλεσε έκπληξη! Νομίζω ότι το ίδιο συνέβη με πολλούς. Σε κάθε περίπτωση, ήταν μια σωστή επιλογή σε ό,τι αφορά το δημιουργικό και στρατηγικό κομμάτι».

O’ Grady: «Σχεδιάσαμε αρκετές εκδοχές του Raptor πριν καταλήξουμε στο τελικό αποτέλεσμα».

Bitove Jr.: «Ήταν απίθανο! Ανταποκρινόταν σε όλους τους στόχους μας. Μπορούσε να γίνει παγκόσμιο brand, ήταν κάτι πραγματικά διαφορετικό»!

O’ Grady: «Οι αρχικές εμφανίσεις ήταν πραγματικά απλές. Είχαμε το έμβλημα του Raptor στην κορυφή του logo, έναν κύκλο και τον αριθμό της φανέλας από κάτω. Ο John μου είπε πως ήθελε το κάτι παραπάνω! Προσθέσαμε το σημάδι που αφήνουν τα γαμψά νύχια του Ράπτορ όμως δεν του ήταν αρκετό».

Bitove Jr.: «Πρότεινα στον Tom το λογότυπο να φαίνεται σε όλο το μπροστινό μέρος της φανέλας. Ενθουσιάστηκε! Το έδειξε στα παιδιά του κι εκείνα ξετρελάθηκαν! Είχε πλάκα, πραγματικά. Αρχικώς τα χρώματα ήταν πράσινο και χρυσό».

O’ Grady: «Το κόκκινο εμφανίστηκε αρκετά αργότερα, όταν ο John άρχισε να συζητά με τους ιδιοκτήτες άλλων ομάδων και παρατήρησαν ότι δεν υπήρχε τίποτα που να θυμίζει Καναδά! Θυμάμαι πως μου τηλεφώνησε αμέσως και μου ζήτησε να αλλάξουμε το χρώμα του Raptor από πράσινο σε κόκκινο. Είμαστε στον Καναδά, θα χρησιμοποιήσουμε το κόκκινο, επομένως θα έχουμε κάτι από τη χώρα μας! Όταν αρχίσαμε να μιξάρουμε το μοβ, το κόκκινο και το μαύρο, το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά… σκληρό! Η πόλη και οι φίλαθλοι το αγκάλιασαν»!

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Το λογότυπο των Ράπτορς αποκαλύφθηκε επισήμως το 1994. Τα επίσημα χρώματα ήταν το κόκκινο, το μωβ, το μαύρο και το ασημί, τιμώντας τον Καναδό Τζέιμς Νέισμιθ που εφηύρε το μπάσκετ το 1891. Ήταν πραγματικά κάτι το διαφορετικό.

Joshua Roter (Συνιδιοκτήτης): «Οι Ράπτορς πήραν ένα τεράστιο ρίσκο σε ό,τι αφορά το branding. Το λογότυπο τους δεν έμοιαζε σε τίποτα με αυτά που ήδη γνωρίζαμε στα επαγγελματικά σπορ. Ουσιαστικά σημάδεψε μια εποχή».

O’ Grady: «Οι παραδοσιακοί τύποι το μίσησαν! Δεν ήταν κάτι κλασικό, δεν μιλούσαμε για τους Σέλτικς και τους Λέικες να πάρει! Οι νέοι το αγάπησαν επειδή ήταν τόσο διαφορετικό, τόσο φρέσκο και τόσο κόντρα στα στερεότυπα του sport design».

Paul Lucas (δημοσιογράφος, Uni Watch): Τα προηγούμενα χρόνια, τα ζώα – καρτούν στα αθλητικά logos ήταν σαν… χαρακτήρες του Μπαγκς Μπάνι! Απλώς είχε πλάκα να τα βλέπεις και ήταν άτακτα. Ο Raptor έδειχνε να είναι τρομακτικός και επιβλητικός»!

Roter: «Κοιτώντας το λογότυπο, καταλαβαίνεις από την πρώτη στιγμή ότι έγινε καλή δουλειά. Τα δόντια, τα παπούτσια με τα δάχτυλα που προεξέχουν… Υπάρχουν πολλά πράγματα να αγαπήσεις».

Tracy Murray (παίκτης των Ράπτορς, 1995-96): «Αγαπούσα τα χρώματα. Τα αυθεντικά χρώματα! Το μοβ, το μαύρο και το άσπρο. Ήταν τρομερά».

J.E. Skeets (NBA TV, The Starters): «Αρχικώς, ίσως να μην είχε μεγάλη σημασία. Κάποιος θα μπορούσε να πει… ποιος νοιάζεται ότι το Τορόντο αποκτά ομάδα μπάσκετ. Έπειτα όμως το βλέπεις και λες “WOW, τι έκαναν οι τύποι; Τι σχέση έχει με το Τορόντο και τον Καναδά”;».

Thomas: «Το Jurassic Park ήταν πολύ δημοφιλές και ο Raptor απλώς ταίριαξε στα πλάνα μας. Ήταν ένας από τους πιο ευφυείς δεινόσαυρους και κόλλησε ιδανικά σε αυτό που θέλαμε να παρουσιάσουμε».

Damon Stoudamire (παίκτης των Ράπτορς, 1995-98): «Αρχικώς νόμιζα ότι έμοιαζε με τον Barney».

Murray: «Ήταν ο Barney με δόντια»!

Bitove Jr.: «Ήταν απλώς σύμπτωση! Ξέραμε ότι ο κόσμος μπορεί να έλεγε κάτι τέτοιο όμως καταλήξαμε στο μοβ χρώμα πριν καταλήξουμε στο logo».

Jerome Williams (παίκτης των Ράπτορς, 2001-03): «Δεν μου θύμιζε τον Barney γιατί ο Raptor ήταν πάντα σκληρός και επιθετικός».

O’ Grady: «Πάντα πίστευα πως αυτό που εν τέλει παρουσιάσαμε ήταν σκληρό και διαφορετικό! Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να πει ότι το δικό μας logo θυμίζει στο… ελάχιστον τον Barney. Κατανοώ ότι ο κόσμος αντιδρά λόγω του μοβ χρώματος όμως δεν ήταν μοβ δεινόσαυρος. Ήταν κόκκινος…».

Stoudamire: «Έγινε συνώνυμο με αυτό που είναι οι Ράπτορς»!

Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Έπειτα από 26 χρόνια, η αυθεντική φανέλα και το λογότυπο των Ράπτορς αποτελούν μέρος της ποπ κουλτούρας, αποτελώντας μια από τις πιο δημοφιλείς εμφανίσεις στην ιστορία του ΝΒΑ.

Roter: «Ξεκάθαρα μου λείπει το μοβ! Οι καλύτερες αναμνήσεις μου ως φίλος των Ράπτορς συνδέονται με την εποχή του Βινς Κάρτερ»!

Lynn Bloom: «Το 2017, η φανέλα του Βινς Κάρτερ της περιόδου 1998-99 ήταν η πέμπτη πιο δημοφιλείς σε πωλήσεις σε ό,τι αφορά τις ρετρό εμφανίσεις! Τα αυθεντικά shorts των Ράπτορς ήταν επίσης στην πέμπτη θέση και το warm-up jacket στην έβδομη».

Skeets: «Νομίζω ότι μεγάλο ρόλο στην εκτόξευση της απήχησης αυτής της φανέλας έπαιξε ο Κάρτερ… Θα τον θυμόμαστε για πάντα ως έναν από τους πιο cool μπασκετμπολίστες που είδαμε ποτέ».

Bloom: «Μια ξεκάθαρη αναγνώριση κι εκτίμηση στη μοναδικότητα, το χρώμα και τον σχεδιασμό αυτού του υπέροχου logo. Και φυσικά στον Βινς Κάρτερ»!

Bitove Jr.: «Όλοι θυμούνται τον περίφημο διαγωνισμό καρφωμάτων του Κάρτερ, νομίζοντας ότι το έκανε με τη φανέλα που απεικονίζει τον Raptor όμως δεν το έκανε με αυτήν! Αυτό μιλάει από μόνο του σε ό,τι αφορά τη δυναμική αυτής της εμφάνισης».

Roter: «Στα καταστήματα μας μπορείς να δεις ουρές από ανθρώπους που θέλουν να αγοράσουν οτιδήποτε έχει να κάνει με τον Πτερόσαυρο: Καπέλο, φανέλα, t-shirt. Είναι σίγουρα ένα από τα πιο δημοφιλή λογότυπα».

Stoudamire: «Το συγκεκριμένο σχέδιο ήταν μπροστά από την εποχή του».

Lucas: «Η νοσταλγία είναι ένα από τα πιο ισχυρά συναισθήματα στα σπορ. Οι άνθρωποι… αγκαλιάζουν τις αναμνήσεις και την ιστορία».

O’ Grady: «Έχει πλάκα να βλέπεις ότι αυτό που δημιουργήσαμε έχει αναβιώσει. Το αγαπάς ή το μισείς, δεν γίνεται διαφορετικά».

ΠΗΓΗ: SLAM

ΠΗΓΗ: