Κορωνοϊός: Σύντομος οδηγός επιβίωσης

3
Κορωνοϊός:-Σύντομος-οδηγός-επιβίωσης

Η δημιουργία ημερήσιου προγράμματος με ευχάριστες δραστηριότητες, όπως η ανάγνωση ενός βιβλίου, είναι μία από τις προτάσεις των ειδικών.

«Κουράστηκα», «Η κατάσταση θα χειροτερεύει μόνο», «Αυτό που αισθάνομαι είναι σύμπτωμα; Λες να αρχίζει;», «Δεν θέλουν να με πλησιάσουν. Φοράνε γάντια και μάσκα για να έρθουν κοντά μου», «Γιατί πρέπει να στερηθώ όταν άλλοι φταίνε για την κατάσταση;». Εκφράσεις συναισθηματικής εξάντλησης, θλίψης, φόβου, άγχους, ντροπής-ενοχής, θυμού και αίσθησης του αβοήθητου, που μπορεί να προκαλέσει η απομόνωση λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας, και οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε διαταραχές στον ύπνο και στη διατροφή, δυσκολία συγκέντρωσης, κατάχρηση ουσιών και επιδείνωση προβλημάτων υγείας.

Η Α΄ Ψυχιατρική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, στο Αιγινήτειο νοσοκομείο, υπό τον καθηγητή Χαράλαμπο Παπαγεωργίου, εξέδωσε έναν σύντομο οδηγό για τις καλές πρακτικές που μπορούμε να εφαρμόσουμε όλοι όσοι είμαστε σε απομόνωση του κορωνοϊού, προτείνοντας, μεταξύ άλλων, σταθερή αλλά επιλεκτική χρήση των κοινωνικών δικτύων, διατήρηση των κοινωνικών επαφών με τηλεφωνική επαφή και χρήση τεχνολογίας για επικοινωνία και με εικόνα, διατήρηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, σωστή οργάνωση της ημέρας και περιορισμό της ενημέρωσης μόνο από αξιόπιστα μέσα. Ειδικότερα, οι καλές πρακτικές που προτείνουν οι ειδικοί είναι οι εξής:

• Επιλογή ενός-δύο αξιόπιστων για το άτομο μέσων ενημέρωσης. Η συνεχόμενη ροή ειδήσεων και μάλιστα με αρνητικό τρόπο (νέα κρούσματα, θάνατοι, νέα μέτρα περιορισμού), μπορεί να αυξάνουν το άγχος και τον φόβο και να λειτουργούν με τρόπο ψυχοτραυματικό για το άτομο.

• Σταθερή παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα. Μπορούν να βοηθήσουν δίνοντας την αίσθηση της συντροφικότητας, αλληλοϋποστήριξης και κοινής πορείας, ενώ το χιουμοριστικό περιεχόμενο μπορεί να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα στρες.

• Διατήρηση κοινωνικών επαφών. Χρήση της δυνατότητας για επικοινωνία με εικόνα. Η επαφή πρόσωπο με πρόσωπο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για τη διατήρηση του αισθήματος της σύνδεσης με την κοινωνική ομάδα.

• Διατήρηση ισορροπημένης διατροφής. Προσπάθεια για άσκηση ακόμα και στο σπίτι. Η άσκηση μειώνει τα επίπεδα του στρες και δημιουργεί συναίσθημα ευεξίας. Σταθερά ωράρια ύπνου τα οποία συμβάλλουν στην καλή ψυχική και σωματική υγεία.

• Αποφυγή ή ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης αλκοόλ και ψυχοδραστικών ουσιών, που μακροχρόνια λειτουργούν αρνητικά στην ψυχική υγεία.

• Οργάνωση της ημέρας για την καταπολέμηση της πλήξης. Δημιουργία ημερήσιου προγράμματος με ευχάριστες και ικανοποιητικές δραστηριότητες όπως η παρακολούθηση μιας ταινίας/σειράς, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, η ανάγνωση ενός βιβλίου, το ζεστό μπάνιο, η ζωγραφική κ.ά. και η εκπαίδευση ή εργασία από το σπίτι.

• Θρησκευτική δραστηριότητα από το σπίτι.

Εάν το άτομο παρατηρεί έντονα συναισθήματα που δεν μπορεί να διαχειριστεί, όπως έντονο άγχος ή κρίσεις πανικού, τότε συστήνεται να απευθυνθεί σε ειδικό της ψυχικής υγείας (ψυχίατρο ή ψυχολόγο) και να λάβει ψυχολογική στήριξη, εξ αποστάσεως.

ΠΗΓΗ: