”Comforte zone”: Μπορείς να ξεφύγεις από τα ασφαλή σου όρια;

7
”comforte-zone”:-Μπορείς-να-ξεφύγεις-από-τα-ασφαλή-σου-όρια;

Tip: Μην επιτρέπεις στις δεύτερες σκέψεις να σου πάρουν τις καλύτερες αποφάσεις.

Το πεδίο στασιμότητας το λεγόμενο δηλαδή, ”comfort zone” είναι μια περιοχή γνώριμη για τον άνθρωπο καθώς ζει και συμπεριφέρεται με τα δικά του ασφαλή όρια ελέγχοντας τα πάντα με λιγότερο άγχος και περισσότερη άνεση. Εκεί βρίσκονται οι καθημερινές του συνήθειες και το οικείο περιβάλλον του. Παρ’ όλο που αυτή η περιοχή μπορεί να κάνει τον άνθρωπο να αισθάνεται δυστυχής και στάσιμος, δύσκολα αφήνει το γνώριμο κόσμο του μεταπηδώντας σε άγνωστους χώρους, έχοντας επίγνωση μάλιστα ότι τον περιμένει η ελευθερία του εαυτού του. Πρώτα από όλα θα δούμε τι είναι αυτό που κρατά το άτομο στη φάση της αδράνειας και έπειτα τους τρόπους που θα τον κινητοποιήσουν για να κάνει την αλλαγή που θέλει.

     Απαντώντας στο πρώτο ερώτημα, αυτό που κρατά το άτομο στάσιμο είναι η σταθερότητα και η οικειότητα του γνώριμου. Το άγνωστο είναι αυτό που φοβίζει τον καθένα για αυτό είναι δύσκολη η επιλογή του ρίσκου για αλλαγή. Η συνήθεια έχει δύναμη και τις περισσότερες φορές της κάνουμε τη χάρη να νικήσει ακόμα και τις πραγματικές βαθιές επιθυμίες μας . Σε επιχειρήσεις ή σε άτομα με μεγάλη εμπειρία στο κομμάτι της δουλειάς τους φαίνεται πώς το αίσθημα της αλαζονείας και της υπερηφάνειας να μην τους αφήνει να ανέβουν το σκαλοπάτι της αλλαγής. Η λεγόμενη αυταρέσκεια που υποκινείται από τα παραπάνω συναισθήματα εναντιώνει τα άτομα στο να ανοίξουν τη πόρτα για εξέλιξη. Επίσης ο φόβος είναι από τα κυριότερα αισθήματα που θα ακούσουμε να εκδηλώνονται σε συνεδρίες ή και σε απλές καθημερινές συζητήσεις με φίλους. Αυτό δημιουργείται από την ανασφάλεια που διακατέχει το ίδιο το άτομο γιατί δεν γνωρίζει τι τον περιμένει αν ξεπεράσει τη κόκκινη γραμμή της ζώνης άνεσης. Αυτό τον φόβο φυσικά τον δημιουργεί μόνο με τις σκέψεις του και αρκετές φορές με τους εξωτερικούς σαμποτέρ που επιτρέπει να τον επηρεάζουν. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια αλλαγής φυσικά, είναι φανερή και η απαισιοδοξία. Σε περιόδους μετάβασης εξάλλου είναι πιο συχνό το άτομο να αισθάνεται αρνητικά και απαισιόδοξα παρά θετικά.

 Ο άνθρωπος που επιθυμεί να δει την αλλαγή θα εστιάσει μέσα του. Θα αναρωτηθεί αν είναι χαρούμενος με τις επιλογές του. Θα ανακαλύψει το σκοπό της ζωής του και θα πάρει αποφάσεις για τον εαυτό του. Συνήθως, και όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, η μετάβαση σε ένα άλλο στάδιο περιλαμβάνει δύσκολα εώς και αρνητικά συναισθήματα καθώς σε εκείνη τη φάση διαδραματίζεται παράλληλα η αναγνώριση του ‘’ποιος είμαι’’. Ένας τρόπος για να ‘’ξεφύγει’’ κανείς από τη ζώνη άνεσης είναι ο θετικότερος τρόπος σκέψης και πρακτικής.  Τι χρειάζεται όμως, για να βγει κανείς από τo οικείο περιβάλλον  μεταπηδώντας στο στάδιο της μάθησης και της εξέλιξης; Ερευνητές υποστήριξαν δικαίως, ότι η αλλαγή επέρχεται από τα πιο μικρά πράγματα. Από τις πιο απλές επαναλαμβανόμενες πράξεις συμπληρώνεται το πάζλ της αλλαγής. Για παράδειγμα, από το να αφήνεις καθημερινά το όχημα σου για κοντινές αποστάσεις και να περπατάς μέχρι το να ξεκινήσεις μια δραστηριότητα που σκέφτεσαι καιρό τώρα αλλά λες πως ο χρόνος σου σε περιορίζει. Να πείς όχι σε κάτι που δεν θες να κάνεις και το κάνεις για να ευχαριστήσεις τους άλλους. Εστίασε στη προσωπική σου ανάπτυξη χωρίς να σε νοιάζουν οι άλλοι. Ζήτα συγγνώμη και παραδέξου ότι κάποιος άλλος, και όχι εσύ, έχει δίκιο.(είναι απλό αλλά όχι εύκολο. Χωρίς να σκεφτείς τίποτα, απλά κάντο) Αποδέξου ότι νιώθεις άβολα σε μια αλλαγή και σταμάτα να παραμυθιάζεις τον εαυτό σου ότι δεν σου αρέσουν οι αλλαγές γιατί είσαι άνθρωπος σταθερός. Όταν κάνεις σκέψεις περί φόβου και ανασφάλειας για να πάρεις μια απόφαση ή ντρέπεσαι να κάνεις κάτι τότε απλά σταμάτα να κάνεις δεύτερες σκέψεις και κινήσουν πιο γρήγορα από τις δικαιολογίες σου και τους φόβους σου. Όλα ξεκινούν από μία απόφαση για αλλαγή και μια υπόσχεση προς τον εαυτό. Η δέσμευση του ‘’επιζητώ το καλύτερο για τον εαυτό μου’’ αποτελεί το κουμπί της εκκίνησης για τη ζωή που θέλουμε να έχουμε και για αυτό που θέλουμε να γίνουμε.

Tip: Μην επιτρέπεις στις δεύτερες σκέψεις να σου πάρουν τις καλύτερες αποφάσεις.

Κατερίνα Χαρίτου
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας – Life Coach
 [email protected]

ΠΗΓΗ: