Το βάρος δεν κάνει καλό

3
Το-βάρος-δεν-κάνει-καλό

Δεν γράφω κάτι καινούργιο αφού ισχύει πάντοτε σε πολλούς τομείς από την ιατρική μέχρι το αυτοκίνητο. Μάλιστα και στα δύο αργήσαμε να το καταλάβουμε και ειδικά στο αυτοκίνητο όπου ακόμη κάποιοι επιμένουν ότι «πρέπει να είναι βαρύ για να πατάει καλά στο δρόμο». Δεν πρόκειται μόνο για μύθο αλλά και για λανθασμένη εμμονή από την οποία θα πρέπει να απαλλαγούμε όσο το δυνατόν ταχύτερα. Για τους γνωρίζοντες λοιπόν το βάρος στο αυτοκίνητο ήταν πάντα δύσκολη εξίσωση για τους κατασκευαστές με συνεχή προσπάθεια μείωσης σε κάθε ανανέωση μοντέλου κάτι που είναι πάρα πολύ δύσκολο, διότι δεν αρκεί από μόνο του αφού έχει να κάνει και με την ασφάλεια εκτός των άλλων. Έτσι λοιπόν τα τμήματα έρευνας και εξέλιξης των εταιριών βρίσκονται συνεχώς στην «ανακάλυψη» ή στην δημιουργία νέων υλικών αμαξώματος και πλατφόρμας, αρχικά ελαφρύτερων αλλά συγχρόνως εξίσου ασφαλή  δομικά με τον χάλυβα και το αλουμίνιο και, εξίσου σημαντικό, με χαμηλό κατά το δυνατόν κόστος.

Το έργο λέγεται Tucana

Πρόκειται για ένα τετραετές πρόγραμμα στο Ηνωμένο Βασίλειο μίας βιομηχανικής κοινοπραξίας της οποίας ηγείται η αυτοκινητοβιομηχανία, με πρώτη την Jaguar Land Rover, με σκοπό την αποδοτικότητα των μελλοντικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω της αυξημένης χρήσης ελαφρών σύνθετων υλικών, τόσο στους ηλεκτρικούς κινητήρες και το αμάξωμα όσο και στις μπαταρίες, αντικαθιστώντας ακόμη και τα ανθρακονήματα που ήδη χρησιμοποιούνται αντί του χάλυβα και του αλουμινίου, όπως αναφέρουμε πιο πάνω. Οι στόχοι είναι η αύξηση της δομικής ακαμψίας κατά 30% και μείωση του βάρους της βασικής δομής του οχήματος κατά 40 κιλά, όπως δήλωσε η εταιρία που πιστεύει ότι μέχρι το 2022, θα έχει ετοιμάσει ένα στόλο δοκιμαστικών οχημάτων.

Το πρόγραμμα έχει πολύ μεγάλη σημασία ως προς την εξέλιξη διότι η μείωση του βάρους βελτιώνει σχεδόν κάθε μέρος ενός οχήματος – από επιτάχυνση έως αποδοτικότητα και όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ένα ελαφρύτερο κέλυφος αμαξώματος επιτρέπει επίσης μια μεγαλύτερη μπαταρία και, συνεπώς, αυξημένη εμβέλεια. Έτσι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επικεντρωθεί στη μείωση βάρους τόσο για να πληρούν αυστηρότερα πρότυπα απόδοσης όσο και για να αντισταθμίσουν τη συσσώρευση χαρακτηριστικών ασφάλειας και ευκολίας στα σύγχρονα αυτοκίνητα, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο και βέβαια όλο αυτό δεν επιτυγχάνεται απλά αντικαθιστώντας ένα υλικό με ένα άλλο, απαιτώντας άπειρες ώρες δουλειάς και δοκιμών.

Τι είναι το ακρυλονιτρίλιο;

Τώρα μπαίνουμε σε πραγματικά «βαθειά νερά» καθώς εάν όλα πάνε καλά, θα πρόκειται για τεχνολογική επανάσταση. Πρόκειται για ένα νέο υλικό που είναι πολύ ελαφρύτερο από τα ανθρακονήματα και κυρίως πολύ ανθεκτικότερο. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι μπορεί να δημιουργηθεί με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα καθώς θα παράγεται από φυτά και υπολείμματα που πετάμε όπως το στέλεχος του καλαμποκιού αλλά και άλλα. Βέβαια, το όνομα είναι παράξενο και μάλλον δεν θα κάνει «καριέρα» με αυτό, απλώς είναι η επιστημονική του ονομασία.

Αυτό φυσικά είναι το τελευταίο που απασχολεί σε αντίθεση με το πρώτο που είναι η δυσκολία παραγωγής προς το παρόν όπως και το κόστος του που είναι πολύ υψηλό προς το παρόν. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το υλικό αυτό θα είναι δυνατόν να χρησιμοποιείται για κατασκευή ζαντών, αντικαθιστώντας τα ανθρακονήματα όπως  συμβαίνει στα αγωνιστικά αυτοκίνητα αλλά και σε κάποια επιβατικά όπως στην Porsche 911 GT3, όπου όμως το κόστος ανέρχεται στα 15.000 δολάρια!.

Στο μέλλον

Όλα αυτά και πολλά ακόμη που σας παρουσιάζουμε συχνά, αφορούν το μέλλον με το παρόν να «εκπροσωπείται» από τα ανθρακονήματα όχι μόνο για το εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό των αυτοκινήτων και η προσπάθεια η χρήση αυτή να περάσει και στα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής και όχι μόνο στα ακριβά όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα αυτού του υλικού και αυτό είναι κάτι που θα εξετάσουμε και θα ασχοληθούμε σε άλλο κείμενο.

ΠΗΓΗ: