Ο Νίκος Μανώλης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη

1
Ο-Νίκος-Μανώλης-σε-μια-εκ-βαθέων-συνέντευξη

Με αφορμή τη συνάντησή του με τον Αλέξανδρο Παπαευθυμίου λίγες ημέρες πριν από τα ταξίδι του νεαρού οδηγού στην Ιταλία για προετοιμασία ενόψει του FIA Karting Academy Trophy 2021, ο Νίκος Μανώλης μας μίλησε μεταξύ άλλων για τη στήριξη της Α.Λ.Α.Λαμίας στο νεαρό αθλητή και το Ράλλυ Ακρόπολις.

Λίγες ημέρες πριν ταξιδέψει ο Αλέξανδρος Παπαευθυμίου στην Ιταλία για την προετοιμασία του για το θεσμό του FIA Karting Academy Trophy 2021, είχε την χαρά και την τιμή να συναντηθεί με τον Νίκο Μανώλη, Πρόεδρο του Αθλητικού Σωματείου Α.Λ.Α. Λαμίας στο οποίο και ανήκει.

Κείμενο: Γιάννης Τσινάβος

Φωτογραφίες: Γιάννης Τσινάβος, Θάνος Ηλιόπουλος

Εμείς βρήκαμε λίγο χρόνο για να “ανακρίνουμε” τον Νίκο Μανώλη. Η συζήτηση μας περιστράφηκε γύρω από την εμπλοκή του στους αγώνες, την Α.Λ.Α.Λαμίας που στηρίζει έναν νέο αθλητή με όραμα και μέλλον και φυσικά το Ράλλυ Ακρόπολις.

Κεφάλαιο 1: Η εμπλοκή στα μηχανοκίνητα δρώμενα

Νίκο αφού σε ευχαριστήσουμε θερμά για την αποδοχή της πρόσκλησης μας, θα θέλαμε να μας πεις πως ξεκίνησε η ενασχόληση σου με τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό και ποιο ήταν το ερέθισμα.

“Θα πρέπει να πάμε πολλά χρόνια πίσω, στην ηλικία των 18-19 ετών, την εποχή εκείνη, γεννήθηκε η σπίθα της αγάπης μου για τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό. Βασικό ερέθισμα μου, όπως και όλων εκείνης της εποχής, φυσικά ήταν οι ένδοξες στιγμές του Ράλλυ Ακρόπολις. Ο εθνικός μας αγώνας, έδωσε το έναυσμα στον κόσμο να αγαπήσει το συγκεκριμένο άθλημα και να το κάνει τόσο αγαπητό”.

Ποιο ήταν το αγωνιστικό ταξίδι του Νίκου Μανώλη και ποια ήταν τα πρώτα του βήματα μέσα στον χώρο;

“Με την μεγάλη αγάπη μου για το άθλημα, δεν άργησα να ενταχθώ στις τάξεις του Αγωνιστικού Σωματείου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της Λαμίας, το οποίο εκείνη την εποχή ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο Αθλητικό Σωματείο της Ελλάδας. Τα πρώτα μου βήματα στον χώρο τα έκανα ως απλός κριτής, με την πάροδο ετών και μέσα από την συνεχή εμπλοκή μου κατάφερα να φτάσω στο επίπεδο του να είμαι οργανωτής στο Σωματείο το οποίο αγάπησα από μικρό παιδί. Κύριο μέλημα μας όλα αυτά τα χρόνια ήταν, η υλοποίηση αγώνων με μέγιστο γνώμονα την ασφάλεια και την διασκέδαση των αγωνιζόμενων και των θεατών που μας τιμούν με την παρουσία τους συνεχώς”.

Είσαι στον χώρο πολλά χρόνια και έχεις ζήσει εκ του σύνεγγυς θετικές και αρνητικές καταστάσεις, ποια πιστεύεις είναι η εξέλιξη του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στην Ελλάδα;

“Πρέπει να τονίσουμε, πως όπως αλλάζει ένας άνθρωπος με την πάροδο των ετών βιώνοτας διαφορετικά ερεθίσματα και εικόνες έτσι φυσικό επόμενο ήταν να αλλάξει και ο Μηχανοκίνητος Αθλητισμός. Το ίδιο συμβαίνει και στην κοινωνία που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με όλο αυτό. Τα πρώτα χρόνια επικράτησε ο ρομαντισμός και η «αγνή», μορφή των αγώνων. Στη συνέχεια και όπως είναι απόλυτα λογικό, εμφανίστηκε ο επαγγελματισμός σε όλους τους τομείς του χώρου. Ωστόσο η διαρκής εξέλιξη της κοινωνίας προχωρά παράλληλα με την εξέλιξη του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, με την διαφορά πως στο άθλημα μας πρωταρχικό στοιχείο είναι η σπίθα, η αγάπη και το μεράκι όλων αυτών που λατρεύουν το συγκεκριμένο άθλημα”.

Παρατηρούμε πως τα τελευταία χρόνια, νέος κόσμος δεν θέλει να ασχοληθεί ενεργά με τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό σε οργανωτικό και θεσμικό επίπεδο γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό;

“Κοιτάξτε, ο χώρος του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, έχει ορισμένα αρνητικά. Το ότι οι αγώνες αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια μείωσαν τα ερεθίσματα προς τον κόσμο σε συνδυασμό με τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα είναι γεγονός. Επίσης ένα αρνητικό γεγονός είναι, ότι η δική μας γενιά δεν προσπάθησε όσο και όπως έρεπε ίσως, να μεταλαμπαδεύσει την γνώση και την εμπειρία σε νεότερους ανθρώπους που πιθανόν θα ήθελαν να ασχοληθούν ενεργά με τον χώρο. Μην ξεχνάτε πως τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό στην Ελλάδα τον αποτελούμε όλοι εμείς. Η άποψη μου είναι, πως πρέπει να υπάρξει μια σύμπνοια με μόνο γνώμονα το κοινό καλό του αθλήματος που όλοι αγαπάμε. Και να τονίσω πως υπάρχουν αξιόλογα στελέχη νεότερης ηλικίας που περιμένουν να αδράξουν την ευκαιρία”.

Κλείνοντας το κεφάλαιο αυτό, θέλουμε να μας πεις την γνώμη σου, για το πώς βλέπεις να κυλούν τα πράγματα στον χώρο, και αν θα υπάρξει αλλαγή προς το καλύτερο.

“Είμαι εκ φύσεως αισιόδοξος, και θεωρώ πως θα υπάρξουν καλύτερες προοπτικές για τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό, άλλωστε μετά την τρικυμία, έρχεται η γαλήνη. Αυτό πρέπει να κατανοήσουμε όλοι μας, το ότι ο στόχος είναι κοινός και δεν είναι άλλος, από το να κάνουμε και πάλι το Ελληνικό Motorsport κορυφαίο”.

Alexandros Papaefthimiou-Nikos Manolis

Κεφάλαιο 2: Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου Λαμίας

Έχεις την τιμή να είστε Πρόεδρος ενός Αθλητικού Σωματείου με μεγάλη ιστορία αυτό της Α.Λ.Α. Λαμίας, αλήθεια πόσο χαρά σου δίνει και τι δυσκολίες κρύβει αυτή η θέση;

“Είναι το σπίτι μου, είναι το περιβάλλον που «ανδρώθηκα», έκανα φιλίες δυνατές, πιθανόν και αντιπάθειες, καθώς σε ένα μεγάλο σπίτι δεν μπορούμε να είμαστε πάντα αγαπητοί. Η χαρά μου είναι μεγάλη καθώς υπηρετώ με την σειρά μου τις αξίες και την κληρονομιά που μεταλαμπάδευσαν οι παλαιότεροι σε εμάς. Οι αξίες αυτές, παραμένουν ως αρχές του Σωματείου μας μέχρι και σήμερα, άλλωστε στόχος της Α.Λ.Α. Λαμίας, ήταν πάντα η ανιδιοτελής προσφορά προς τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό και αυτό είναι το μεγαλύτερο άγχος μου να καταφέρω να συνεχίσω το δύσκολο αυτό έργο”.

Η Α.Λ.Α. Λαμίας, τα τελευταία χρόνια εκτός όμως από την διοργάνωση επιτυχημένων αγώνων, έχει πλούσια κοινωνική προσφορά σε πολλά επίπεδα, είναι αυτό άλλη μια επιτυχία ενός Αθλητικού Σωματείου;

“Είναι το αποτέλεσμα συνεχής δουλειάς και κόπων ετών. Είμαστε περήφανοι που τα τελευταία έτη, έχουμε καταφέρει να προσφέρουμε σε κοινωνικό επίπεδο τόσο στην περιοχή μας, όσο και στην ευρύτερη περιοχή. Μέσα από την αγαστή συνεργασία με τους Φορείς, οι οποίοι έχουν σταθεί δίπλα μας όλα αυτά τα χρόνια, πρωτοστατούμε σε δράσεις οδικής ασφάλειας αλλά ταυτόχρονα επιτελούμε κοινωνικό έργο και σε άλλους τομείς τους οποίους μπορούμε να συνδράμουμε. Ελπίζουμε και ευχόμαστε το παράδειγμα μας να το ακολουθήσουν και άλλα Αθλητικά Σωματεία”.

Η Α.Λ.Α. Λαμίας, συνεχίζει να «γεννά» πρωταθλητές, αυτή τη φορά στις τάξεις σας, υπάρχει ο Πανελλήνιος Πρωταθλητής Karting στην κατηγορία Junior, Αλέξανδρος Παπαευθυμίου. Ο αθλητής σας, θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα, στον θεσμό του FIA Karting Academy Trophy 2021, πόσο μεγάλη χαρά σας δίνει, το ότι ένας αθλητής σας θα πρωταγωνιστεί σε κορυφαίο επίπεδο;

“Είναι τεράστια τιμή ένας αθλητής μας, να τιμά όχι μόνο την περιοχή της Στερεάς Ελλάδας αλλά ολόκληρης της χώρας και αυτό μας γεμίζει περηφάνια. Επιπρόσθετα, για εμάς είναι συγκινητικό το ότι ο νεότερος σε ηλικία αθλητής του Σωματείου μας, μόλις 14 ετών, εγγονός του Νέστορα Παπαευθυμίου, ο οποίος ήταν ένας εκ των ιδρυτών του Σωματείου μας, συνεχίζει την κληρονομιά που άφησε ο παππούς του”.

Μπορεί ο Αλέξανδρος Παπαευθυμίου να γίνει το παράδειγμα για να προσεγγίσει η Α.Λ.Α. Λαμίας τους νεότερους, ώστε να αγαπήσουν τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό;

“Φυσικά, και είναι στα άμεσα σχέδια μας. Είναι πολύ σημαντικό τα νέα παιδιά να αποκτήσουν εικόνες και ερεθίσματα που θα τα φέρουν κοντά σε εμάς. Ελπίζουμε ο Αλέξανδρος μέσα από το ήθος του και τις αγωνιστικές του δυνατότητες να γίνει ο λόγος τα νέα παιδιά να ασχοληθούν με το Motorsport, καθώς μην ξεχνάμε μιλάμε για έναν αθλητή 14 ετών”.

Τι θα θέλατε να ευχηθείτε στην Α.Λ.Α. Λαμίας και τι στον Αλέξανδρο και στην προσπάθεια που κάνει;

“Θέλω να ευχηθώ στο «σπίτι μου», να παραμείνει μια μεγάλη οικογένεια, να συνεχίσει να μεγαλώνει και να προχωρά δυναμικά σε όλα τα επίπεδα παρά τις δυσκολίες των καιρών, πιστό στις αξίες του και στα ιδανικά του. Όσον αφορά τον Αλέξανδρο, εύχομαι κάθε επιτυχία, έχει όλο το μέλλον μπροστά του να πρωταγωνιστήσει σε κάθε επίπεδο και να γυρίσει με την καλύτερη δυνατή διάκριση στις αποσκευές του”.

Nikos Manolis

Κεφάλαιο 3: Ράλλυ Ακρόπολις

Η μεγαλύτερη είδηση αυτές τις ημέρες, αφορά την επιστροφή του Εθνικού μας Αγώνα (Ράλλυ Ακρόπολις), στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, αντικαθιστώντας το Ράλλυ Χιλής στις 9-12 Σεπτεμβρίου. Πως υποδέχθηκε ο Νίκος Μανώλης αυτή την είδηση και τι συναισθήματα έχεις;

“Το Ράλλυ Ακρόπολις αποτελεί το δεύτερο σπίτι μου, όπως και η μεγάλη αγάπη όλων των Ελλήνων. Θέλω να μου επιτρέψετε μέσα σε πολλά εισαγωγικά πως αυτή η επιστροφή είναι η “παλιγγενεσία” του Ράλλυ Ακρόπολις στο Π.Π.Ρ. Δεν είναι μόνο η επιστροφή του αγώνα μετά από 8 έτη, είναι μια σειρά γεγονότων που περάσαμε όλα αυτά τα χρόνια σε οικονομικό επίπεδο, σε επίπεδο αγώνων, αυτή τη στιγμή με την πανδημία και βγήκαμε δυνατοί. Για εμένα προσωπικά είναι τεράστια η συγκίνηση και η χαρά, καθώς οι προσπάθειες όλων απέδωσαν καρπούς και ο Εθνικός μας Αγώνας απέκτησε την θέση που του αξίζει”.

Είναι η πρώτη φορά που οι θεσμικοί φορείς της χώρας μας, κατανόησαν την σημασία του Ράλλυ Ακρόπολις και του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού γενικότερα, είναι μια νέα σελίδα αλλαγής με ότι αυτό συνεπάγεται;

“Στα πολλά χρόνια που είμαι στον χώρο αλλά και στο Ράλλυ Ακρόπολις, είναι η πρώτη και μοναδική φορά, που η πολιτεία ενέσκηψε στο άθλημα του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Κατέβαλε τεράστια προσπάθεια να πετύχει την επιστροφή του αγώνα αρχής γενομένης από φέτος. Γιατί ξέρετε τα Αθλητικά Σωματεία και οι άνθρωποι που τα απαρτίζουν δεν μπορούν και δεν έχουν την δυνατότητα να φέρουν εις πέρας ένα τόσο δύσκολο έργο, αυτό είναι κομμάτι της πολιτείας. Στο δια ταύτα μιλάμε για μια νέα σελίδα όχι μόνο στον χώρο του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού αλλά σε γενικότερο επίπεδο καθώς η νέα αντίληψη των πραγμάτων θα φέρει και μελλοντικές επιτυχίες προς όφελος όλων και θέλω να δώσω πολλά συγχαρητήρια στον Πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη καθώς και στον Υφυπουργό Αθλητισμού κ. Αυγενάκη”.

Γνωρίζουμε πως η Λαμία διεκδικεί τον αγώνα και η καταγωγή σας είναι από την συγκεκριμένη περιοχή, θέλουμε να ρωτήσουμε τον Αλυτάρχη του Ράλλυ Ακρόπολις 2018, που θα ήθελε να πραγματοποιηθεί ο αγώνας.

“Θα σας απαντήσω ξεκάθαρα, στην ΕΛΛΑΔΑ. Το γνωρίζουν άπαντες πως κύριο μέλημα μου όταν είχα την αρμοδιότητα του Αλυτάρχη του Ράλλυ Ακρόπολις, ήταν να έχουμε ένα επιτυχημένο αγώνα και όχι να «αβαντάρουμε» κάποια περιοχή. Όμως δεν μπορώ να μην εκφέρω άποψη για το συγκεκριμένο θέμα, όχι λόγω εντοπιότητας αλλά γιατί το Ράλλυ Ακρόπολις έχει «συνδεθεί» με εικόνες της Στερεάς Ελλάδας. Για παράδειγμα ειδικές διαδρομές όπως «Ταρζάν», «Παύλιανη», «Καρούτες», έχουν ψηφιστεί ως μερικές από τις καλύτερες ε.δ. στον πλανήτη. Η Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας,  επίσης έχει αποσπάσει διθυραμβικά σχόλια από τις ομάδες. Όμως το σημαντικότερο όλων είναι η θέρμη του κόσμου, που ζητά το Ράλλυ Ακρόπολις να επιστρέψει στα «πάτρια εδάφη», αυτά της Στερεάς Ελλάδας”.

Με την κ. Ανίτα Πασσαλή να είναι η Αλυτάρχης του αγώνα και τον Νίκο Μανώλη δίπλα της θα έχουμε το καλύτερο «πλήρωμα» αλυταρχών στο Π.Π.Ρ.;

“Να σας απαντήσω πως σίγουρα θα έχουμε την καλύτερη αλυτάρχη! Για τον εαυτό μου αφήνω τους άλλους να κρίνουν. Είναι αδύνατον να μην συστρατευθώ με την Ανίτα. Είναι ο δάσκαλος μου, και ο άνθρωπος που έχω συνεργαστεί όλα αυτά τα χρόνια στο Ράλλυ Ακροπόλις, έτσι δεν θα μπορούσα να μην είμαι δίπλα της σε αυτή την “Ακροπολική” συστράτευση”.

Με γνώμονα την εμπειρία σου, ποιες πιστεύεις ότι θα πρέπει μα είναι οι επόμενες κινήσεις της Οργανωτικής Επιτροπής και τι θα πρέπει να προσθέσουμε στον Εθνικό μας αγώνα ώστε να το κάνει σύγχρονο και να αποτελέσει το κάτι διαφορετικό;

“Θα πρέπει να επιλεχθούν οι ε.δ. με μεγάλη προσοχή καθώς θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των αγωνιζόμενων και του κόσμου. Άποψη μου είναι πως ήρθε η στιγμή να πραγματοποιηθεί εντός της πόλης της Αθήνας ίσως και κάποια ε.δ., πέραν της εκκίνησης του αγώνα από το ιερό βράχο της Ακρόπολης. Το γνωρίζω πως ακούγεται δύσκολο σαν υλοποίηση αλλά με την θέληση της κυβέρνησης μπορούμε να το καταφέρουμε”.

Τέλος θα σου ζητήσουμε να γράψεις τον επίλογο της συνέντευξης μας, αναφέροντας μας την δυσκολότερη και την ομορφότερη στιγμή σου ως αλυτάρχης του Ράλλυ Ακρόπολις, καθώς και την αγαπημένη σου ειδική διαδρομή.

“Η δυσκολότερη στιγμή μου ήταν, όταν χρειάστηκε να διακόψω τον αγώνα του 2015 λόγω των ακραία επικίνδυνων καιρικών συνθηκών. Την σοβαρότητα της κατάστασης την γνωρίζουν ελάχιστοι συνεργάτες μου, και αν με ρωτάτε θα έκανα το ίδιο και σήμερα. Ομορφότερη στιγμή για να γνωρίζει ο κόσμος για έναν αλυτάρχη είναι όταν το Νο 1, πάρει εκκίνηση, τότε κατανοείς ότι οι κόποι όλων έχουν αποδώσει! Αλλά η δική μου είναι αυτή του 2016, που αντιμετωπίσαμε κάποια θέματα με ανθρώπους δομών φιλοξενίας στην περιοχή των Θερμοπυλών και έθεταν σε κίνδυνο την πανηγυρική εκκίνηση του αγώνα, μόλις λίγα λεπτά πριν φθάσει το πρώτο αυτοκίνητο. Με προσωπική επί τόπου παρέμβαση του τότε Περιφερειάρχη μας, Κώστα  Μπακογιάννη λύθηκαν τα όποια προβλήματα και είχαμε έναν επιτυχημένο συνολικά αγώνα.

Όσον αφορά την ε.δ. που αγαπώ, είναι ο ξακουστός «Ταρζάν», λίγο σκληρή βέβαια, αλλά “δυνατή” όπως και το όνομα της! Καλό αγώνα σε όλους και εύχομαι ένα Χρυσό Ράλλυ Ακρόπολις γιατί μας αξίζει, σαν Ελλάδα”.

ΠΗΓΗ: