Οι «αισθήσεις» του μέλλοντος ή αλλιώς IoS – Internet of Senses!

1
Οι-«αισθήσεις»-του-μέλλοντος-ή-αλλιώς-ios-–-internet-of-senses!

Του Ιορδάνη Καράτση

Η τεχνολογία σήμερα αλληλεπιδρά κυρίως με δύο αισθήσεις – την όραση και τον ήχο. Οι αναφορές και οι μελέτες περιγράφουν μία ακόμα πιο προηγμένη τεχνολογία που θα επιτρέψει ένα πλήρες «Διαδίκτυο Αισθήσεων» και θα περιλαμβάνει επιπλέον τη δυνατότητα ψηφιακής επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μέσω της σκέψης έως το 2030! Οι προβλέψεις αναφέρουν πως νωρίτερα από το 2030 θα έχουμε πλήρως λειτουργικά γυαλιά AR καθώς και συσκευές που θα μας επιτρέπουν να ελέγξουμε το ηχητικό περιβάλλον μας και να βιώσουμε ψηφιακή οσμή, γεύση, υφή και θερμοκρασία. Δηλαδή ένα ψηφιακό κόσμο γεμάτο αισθήσεις!

Σκέψη: Το νέο user interface

Η χρήση του εγκεφάλου ως «διεπαφής» θα μπορούσε να σημαίνει το τέλος των πληκτρολογίων, των ποντικιών, των controllers παιχνιδιών και τελικά των user interface όπως τα χρησιμοποιούμε σήμερα στις ψηφιακές συσκευές. Ο χρήστης χρειάζεται μόνο να σκεφτεί τις εντολές και αυτές θα εκτελούνται αυτόματα, όπως για παράδειγμα τα smartphones θα μπορούσαν να λειτουργήσουν με έλεγχο από τη σκέψη όπως με εντολές κάλεσε το σπίτι ή διάβασέ μου το τελευταίο αδιάβαστο email. Μία τέτοια εξέλιξη θα δημιουργούσε νέες κατηγορίες συσκευών όπως εξελιγμένα γυαλιά AR όπου η σκέψη «εμφάνιση χάρτη» θα εμφανίζει έναν χάρτη ακριβώς μπροστά στα μάτια του χρήστη και αυτός θα μπορεί να αναζητήσει διαδρομές απλά σκεπτόμενος τον προορισμό. Με αυτές τις δυνατότητες πολλές άλλες εφαρμογές που είναι σχεδόν αδιανόητες σήμερα γίνονται ξαφνικά αρκετά απλές. Έχετε σίγουρα γνωρίσει συναντήσει κάποιον που φαίνεται να σας γνωρίζει αλλά δεν μπορείτε να τον θυμηθείτε; Αυτό το πρόβλημα θα εξαλειφθεί καθώς τα γυαλιά AR θα δείχνουν πληροφορίες για άτομα που συναντάμε όπως το όνομά τους ή το ιστορικό επικοινωνίας μαζί τους.

Οι σκέψεις μας θα είναι πλήρως προσβάσιμες μέσω των νέων τεχνολογιών. Ως εκ τούτου το μυαλό μας ουσιαστικά θα συνδεθεί στο διαδίκτυο. Με αυτήν την τεχνολογία, οι έννοιες της ακεραιότητας και της ιδιωτικής ζωής θα αποκτήσουν νέες έννοιες. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι δεν θέλουν οι εταιρίες marketing να έχουν πρόσβαση στις σκέψεις τους. Τα δεδομένα μας οφείλουν να είναι ιδιωτικά για κάθε υπηρεσία που χρησιμοποιήσαμε ή ιστοσελίδα που επισκεφτήκαμε με τη σκέψη μας. Σήμερα, τα έσοδα από διαφημίσεις επιτρέπουν πολλές, αν όχι όλες, επενδύσεις των εταιριών τεχνολογίας σε ανάπτυξη νέων εφαρμογών. Ποιο θα είναι λοιπόν το νέο επιχειρηματικό μοντέλο το 2030; Θα βρεθεί η χρυσή τομή για τη διαφύλαξη της ιδιωτικότητας και του απορρήτου;

Ήχος: Ψηφιακή αναβάθμιση

Στο μέλλον θα έχουμε τον πλήρη έλεγχο όχι μόνο του τι ακούμε αλλά και του τι ακούνε άλλοι από εμάς. Θα διαμορφώνουμε πιο ενεργά τον κόσμο του ήχου, όπως για παράδειγμα θα αποφεύγουμε την έκθεση σε ανεπιθύμητους ήχους του περιβάλλοντος. Ο τρόπος με τον οποίο θα ακούμε, μιλάμε και κατανοούμε ο ένας τον άλλον θα μετασχηματιστεί με μία μεγάλη ψηφιακή αναβάθμιση. Προχωρώντας ακόμα περισσότερο, αναμένεται ο έλεγχος του τρόπου με τον οποίο ακούγεται η φωνή μας σε οποιαδήποτε γλώσσα, όπως με ακουστικά που αυτόματα και άψογα θα μεταφράζουν αυτά που λέμε. Με τέτοια ακουστικά υπάρχει η δυνατότητα κλήσης και συνομιλίας με οποιονδήποτε άλλο άνθρωπο στον κόσμο, σε οποιαδήποτε γλώσσα!

Ο ήχος του περιβάλλοντός μας θα κάνει επίσης τις ψηφιακές εμπειρίες εξίσου φυσικές. Έτσι, οι ήχοι προβλέπονται να ενσωματωθούν με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε ψηφιακό αντικείμενο που τοποθετείται στον φυσικό κόσμο να ακούγεται εντελώς πραγματικό. Έχοντας ενεργά τον έλεγχο αυτού που ακούμε θα έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε μια ψηφιακή «φούσκα» ήχου, ακούγοντας μόνο ό,τι θέλουμε, για παράδειγμα μέσα σε ένα λεωφορείο.

Ίσως μια τέτοια πιθανή απομόνωση να σπάει όταν η ακοή μας υπερβαίνει τα φυσικά όριά της. Γι’ αυτό ενδέχεται να δημιουργηθεί εξοπλισμός που θα μετατρέπει τους ήχους που θα ορίζουμε σε άλλες εμπειρίες, όπως για παράδειγμα μετατροπή ενός ενοχλητικού ήχου σε αίσθηση στο δέρμα ή σε χρώμα στο περιβάλλον.

Γεύση: ότι αρέσει στον καθένα

Μέχρι τώρα, η διαδικτυακή μας παρουσία δεν μας επέτρεψε να βιώσουμε ένα ψηφιακό “στόμα”. Βλέπουμε συνεχώς διαφημίσεις, εκπομπές μαγειρικής και αναρωτιόμαστε τι γεύση να έχει αυτό που έχουμε στην οθόνη μας.


Θα μπορούσατε να φανταστείτε μια συσκευή η οποία μπαίνει στο στόμα και μεταφέρει τη γεύση από το φαγητό που βλέπουμε ή για να γίνει ακόμα πιο ενδιαφέρον βελτιώνει «ψηφιακά» το φαγητό που τρώμε ώστε να γευόμαστε κάτι άλλο, που μας αρέσει! Αυτό θα μπορούσε να έχει μεγάλη επίδραση στην υγεία, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να τρώμε υγιεινά τρόφιμα αλλά και παράλληλα να μπορούμε να δοκιμάζουμε αγαπημένα φαγητά. Αντίστοιχα, μία τέτοια εξέλιξη θα βελτιώνει τις αναμνήσεις μας καθώς για παράδειγμα οι φωτογραφίες από πάρτι και διακοπές θα επιτρέπουν όχι μόνο να δούμε τι συνέβη, αλλά και να απολαυμάνουμε ξανά ένα γεύμα που μας άρεσε.


Ένα άλλο παράδειγμα είναι τα δείγματα τροφίμων, τα οποία είναι δημοφιλή σε super market. Πολλοί αποδέχονται μια δοκιμασία ακόμη και αν δεν σκέφτονται πραγματικά μια αγορά. Η ψηφιακή γεύση θα φέρει μία επανάσταση στις διαδικτυακές αγορές καθώς θα έχουμε τη δυνατότητα να δοκιμάζουμε ψηφιακά δείγματα με την άνεσή μας, στο δικό μας χώρο. Επίσης, τα δημοφιλή τηλεοπτικά προγράμματα μαγειρέματος θα μας επιτρέπουν να δοκιμάζουμε τη γεύση του φαγητού που ετοίμασαν στην οθόνη.p

Όσφρηση: Ψηφιακό άρωμα


Η χημεία του αρώματος είναι μια φυσική αίσθηση που μας επηρεάζει άμεσα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, για παράδειγμα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων φροντίζουν τα αυτοκίνητά τους να μυρίζουν «καινούργιο».

Οι τυπικές διαδικτυακές εμπειρίες δεν περιλαμβάνουν άρωμα. Ωστόσο, η αίσθηση της όσφρησης θα είναι βασικό μέρος του διαδικτύου στο μέλλον. Περισσότερος από το μισό πληθυσμό του κόσμου ζει ήδη μακριά από τη φύση και η συνεχόμενη αστικοποίηση έχει αυξήσει την ανάγκη μας για φυσικές εμπειρίες. Για αυτόν τον λόγο, αναμένεται να μπορούμε να επισκεπτόμαστε ψηφιακά δάση ή την ύπαιθρο και να βιώνουμε όλες τις φυσικές μυρωδιές αυτών των τόπων. Η εμπειρία παρακολούθησης οποιουδήποτε video θα ήταν πιο συναρπαστική αν μπορούσατε να μυρίσετε τις μυρωδιές από περιβάλλον που προβάλλεται.

Τέλος, μία τέτοια τεχνολογία δεν χρειάζεται να προκαλεί βρωμιά – θα μπορέσουμε να αποφύγουμε τις δυσάρεστες οσμές όποτε το επιλέξουμε, με μια συσκευή που μετατρέπει ψηφιακά τις μυρωδιές σε ωραία αρώματα.

Αφή: Ολοκληρωμένη εμπειρία

Το ψηφιακό άγγιγμα μας πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα από τη δόνηση ενός χειριστηρίου παιχνιδιών ή την εμπειρία των σημερινών συστημάτων VR. Η ψηφιακή αφή είναι κάτι που επηρεάζει ολόκληρο το σώμα και όχι μόνο τα χέρια.

Μετά από χρόνια scrolling σε λείες γυάλινες επιφάνειες (βλέπε οθόνες smartphone) θα κατασκευαστούν οθόνες που μεταφέρουν για παράδειγμα το σχήμα και την υφή των ψηφιακών εικονιδίων και κουμπιών. Η δυνατότητα ψηφιακών υφών θα ξεπερνά τα όρια της οθόνης του smartphone όπως για παράδειγμα wearables που διεγείρουν τα νεύρα, ώστε να μπορούμε να νιώσουμε οποιοδήποτε ψηφιακό αντικείμενο θα είναι διαθέσιμο στο μέλλον. Θα μπορούσαμε να αισθανθούμε ψηφιακά οτιδήποτε, από κάτι απλό όπως μια μπάλα μέχρι το δέρμα ενός άλλου ατόμου. Οι εφαρμογές της τεχνολογίας αφής μπορεί να είναι σχεδόν απεριόριστες. Επιπλέον τέτοια wearables θα μπορούν να μεταδώσουν την αίσθηση του βάρους και της κίνησης έτσι ώστε τα ψηφιακά αντικείμενα που αγγίζουμε να φαίνονται εντελώς αληθινά.

Εμπειρίες: Ψηφιακές περιπέτειες

Μέχρι την επόμενη δεκαετία ο ψηφιακός «μετασχηματισμός» των αισθήσεων όπως ο ήχος, η όραση, η γεύση, η μυρωδιά κτλ θα μετατρέψουν τις τρέχουσες εμπειρίες μας με βάση την οθόνη σε εμπειρίες με αισθήσεις που θα είναι σχεδόν αδιαίρετες από τη φυσική πραγματικότητα. Εν μέρει, αυτή η αλλαγή συμβαίνει ήδη – στοιχεία αισθήσεων μπαίνουν σε παιχνίδια όπως αξεσουάρ ακουστικών VR, αισθητήρες σώματος, μικροθερμαντήρες κτλ.

Η μετατροπή των εμπειριών σε ψηφιακές περιπέτειες θα μπορούσε πραγματικά να φέρει επανάσταση στα ταξίδια. Φανταστείτε να είστε σε θέση όχι μόνο να δείτε τα αρχαία ερείπια της Πομπηίας αλλά να δοκιμάσετε τα αρχαία φαγητά του δρόμου, να δοκιμάσετε ένα παραδοσιακό λουτρό και να νιώσετε την καυτή ζέστη καθώς ο Βεζούβιος ξεσπά ξαφνικά!

Επιπρόσθετα, η καθημερινότητα μπορεί να αλλάξει δραματικά. Σκεφτείτε έναν ψηφιακό σταθμό εργασίας που σας επιτρέπει να είστε ουσιαστικά παρόντες στην εργασία ή στο σχολείο από οπουδήποτε. Θα εμφανίζονταν οι συνάδελφοι, θα ακούγονταν εντελώς αληθινοί, θα μπορείτε να αλληλεπιδράσετε με κάθε αντικείμενο του «εικονικού» γραφείου, συμπεριλαμβανομένης της δοκιμής πχ μίας τούρτας γενεθλίων ενός συναδέλφου και της παράδοσης μιας αναφοράς. Ή φανταστείτε ένα ψηφιακό εμπορικό κέντρο όπου μπορείτε να νιώσετε την υφή των ρούχων, να τα δοκιμάσετε εικονικά, να προσομοιάσετε ένα έπιπλο που βλέπετε στο χώρο σας πριν το αγοράσετε, να μυρίσετε τα λαχανικά και τα φρούτα, σαν να ήσασταν όντως εκεί.

Πραγματικότητα: Ενοποίηση με τον ψηφιακό κόσμο

Όταν διαδόθηκε το διαδίκτυο, χώρισε τον κόσμο σε δύο – τη φυσική μας ύπαρξη και την ψηφιακή μας ταυτότητα. Ο χαρακτηρισμός «εκτός σύνδεσης» και «online» στο μέλλον δε θα έχουν ιδιαίτερο νόημα καθώς οι περισσότερες καθημερινές μας εμπειρίες θα γίνονται με ένα μείγμα δραστηριοτήτων εντός και εκτός σύνδεσης.

Στο μέλλον η διαφορά μεταξύ φυσικής και ψηφιακής πραγματικότητας δε θα είναι εύκολα διακριτή. Η πρώτη ολοκληρωμένη οπτική εμπειρία αναμένεται να εμφανιστεί στο χώρο του gaming: Οι κόσμοι των παιχνιδιών VR θα μοιάζουν με φυσική πραγματικότητα. Η φυσική και η εικονική πραγματικότητα θα συγχωνευθούν. Από τη μία πλευρά, τα ψηφιακά αντικείμενα θα γίνουν μέρος της φυσικής πραγματικότητας. Για παράδειγμα, τα γυαλιά AR θα επιτρέπουν να τοποθετείτε ψηφιακά αντικείμενα οπουδήποτε σε τόσο υψηλή ποιότητα ώστε να φαίνονται εντελώς αληθινά. Από την άλλη, οι ολογραφικές οθόνες 3D για οτιδήποτε, από φορητές συσκευές έως πινακίδες θα αντικαταστήσουν τα περισσότερα αντικείμενα που γνωρίζουμε σήμερα.

Πραγματικότητα: Αναγνώριση της αλήθειας


Μέχρι το 2030 το Διαδίκτυο Αισθήσεων θα μπορούσε να προχωρήσει στο σημείο όπου οι φυσικές και ψηφιακές πραγματικότητες να έχουν για πρακτικούς σκοπούς συγχωνευτεί σε μία. Όταν ο ψηφιακός κόσμος θεωρείται τόσο πραγματικός όσο ο φυσικός κόσμος, τι θα συμβεί στην αντίληψή μας και τη διάκριση μεταξύ πραγματικού και εικονικού;

Σήμερα, μια παρόμοια συζήτηση επικεντρώνεται στα fake news. Μέχρι το 2030 αυτό θα μπορούσε να είναι παρελθόν, δεδομένου ότι οι υπηρεσίες ειδήσεων θα διαθέτουν εκτεταμένους αλγόριθμους ελέγχου των γεγονότων ώστε να διακρίνεται μία ψεύτικη είδηση.

Σε έναν κόσμο γεμάτο profiles, μία υπηρεσία για την επαλήθευση της ανθρώπινης υπόστασης θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα και ίσως να αποτελέσει το θεμέλιο για αποκλειστικές πλατφόρμες ή υπηρεσίες κοινωνικών δικτύων που εξασφαλίζουν μόνο πραγματική εκπροσώπηση από άνθρωπο. Κοινώς μέσα κοινωνικής δικτύωσης χωρίς bots!

Αντί επιλόγου

Η συγχώνευση της φυσικής και της ψηφιακής πραγματικότητας δημιουργεί προκλήσεις και ευκαιρίες αλλά ταυτόχρονα εγκυμονεί και κινδύνους.

Το μέλλον προμηνύεται συναρπαστικό αλλά και επικίνδυνο για την ταυτότητά μας και την προσωπική μας ζωή. Από εμάς, τους καταναλωτές, εξαρτάται να κρατήσουμε τα οφέλη όπως η βελτιωμένη εμπειρία και η εφαρμογή και χρήση από άτομα με προβλήματα (όπως όρασης, ακοής, κίνησης κτλ) και ταυτόχρονα να διατηρήσουμε τη φυσική, ανθρώπινη υπόστασή μας!

Μπορεί να είναι σχεδόν τόσο διασκεδαστικό να παίζεις με μια ψηφιακή φωτιά όσο και με μια πραγματική αλλά όταν το ψηφιακό γίνει πραγματικό, μπορεί να σε κάψει!

ΠΗΓΗ: