Δημόσια έργα οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού – αστική λεωφόρος η Βουλιαγμένης target=”_blank”

0
3
Δημόσια-έργα-οι-επεκτάσεις-της-Αττικής-Οδού-–-αστική-λεωφόρος-η-Βουλιαγμένης-target=”-blank”

Τρία θέματα είχε στην ατζέντα του να παρουσιάσει σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ωστόσο προέκυψαν δεκάδες ζητήματα και δόθηκαν απαντήσεις.

Ο υπουργός, αρχικά αναφέρθηκε στο σχέδιο για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, για τις αλλαγές που ετοιμάζει στον Νόμο 4412 για τα έργα υποδομών και για το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου, για την ΑΠΑ, την νέα Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.

Ως προς τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, στην Αθήνα ήδη τα 850 οχήματα στο δρόμο έχουν γίνει 1150, μειώθηκαν οι χρονοαποστάσεις στο Μετρό, θεσπίστηκαν οι βοηθοί επιβατών, παραδόθηκαν οι 3 νέοι σταθμοί Μετρό στην επέκταση προς Πειραιά, ενώ σήμερα βγήκε στον «αέρα» ο διαγωνισμός για την προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων με leasing. Έχει 3ετή διάρκεια, με δικαίωμα προαίρεσης άλλου ενός έτους και συνολικό προϋπολογισμό σχεδόν 50 εκατομμύρια. Τα λεωφορεία αναμένονται στους δρόμους στις αρχές του χρόνου.

Παράλληλα, στη Β΄ φάση του σχεδίου, προβλέπονται 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ. Σύμπραξη με ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ, που συνεπάγεται ενίσχυση του ΟΣΥ με επιπλέον 203 οχήματα και 550 οδηγούς, σε ημερήσια βάση. Επίσης, ολοκληρώνονται και άλλοι 3 σταθμοί Μετρό στην επέκταση προς Πειραιά, ενώ 25 νέα οχήματα εκσυγχρονίζουν τον στόλο του τραμ.

Μακροπρόθεσμα, το σχέδιο θα ολοκληρωθεί και με την τρίτη φάση του, που προβλέπει την αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό (Ηλεκτρικός), την αγορά 7 συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 και φυσικά τον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων, περίπου 1000 για την Αθήνα και 300 για τη Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα 300 θα κυκλοφορούν ήδη από το 2021.
Στη Θεσσαλονίκη, σήμερα τα λεωφορεία στο δρόμο έχουν αυξηθεί από 212 σε πάνω από 400, ενώ με το leasing αλλά και τη βοήθεια από τον Δήμο, σταδιακά θα ξεπεράσουν τα 600.

Σχετικά με τον Νόμο 4412, θα βγει διαβούλευση έως τέλος Σεπτεμβρίου για δημόσια έργα και όλο το πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων. Στόχοι της τροποποίησης, είναι να διορθωθούν κακώς κείμενα παρελθόντος, με πιο διαφανείς διαδικασίες και προσπάθεια μείωσης χρόνων επίλυσης διαφορών και να περιοριστούν οι λόγοι που οδηγούν σε κατασκευαστικές διαφωνίες.

Παράλληλα θα αντιμετωπιστούν οι λεγόμενες εκπτώσεις και θα δοθεί η δυνατότητα για ιδιωτική επίβλεψη των έργων, όπως ο ανεξάρτητος μηχανικός στα έργα Παραχώρησης. Όταν υπάρχει απόκλιση άνω του 10% θα υπάρχει γνωμοδότηση ανεξάρτητου μηχανικού.

Το ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, συνολικού ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, με στόχος τις πρώτες δημοπρατήσεις να γίνουν αρχές 2021.

Η σύμβαση, το μεγάλο αντικείμενο της Αττικής Οδού τελειώνει τον αργότερο το 2024 και η νέα παραχώρηση θα γίνει από το ΤΑΪΠΕΔ. Οι επεκτάσεις κόστους 1 δισ., είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης από Αττική Οδό μέχρι Αθηνών – Λαμίας (δημοπράτηση αρχές 2021), η επέκταση προς Ραφήνα (δημοπράτηση αρχές 2022), η δυτική περιφερειακή Υμηττού προς Ηλιούπολη και η αναβάθμιση της Λ. Βουλιαγμένης προς Ελληνικό, σε αστική λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους. Θα γίνουν με την μορφή δημοσίων έργων και αφού προκηρυχθούν, στο τέλος θα αποφασιστεί αν θα ενταχθούν στην παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Επίσης, στα μεγάλα έργα είναι το Flyover Θεσσαλονίκης, όπου αυτές τις μέρες δημοσιεύεται πρόσκληση για προεπιλογή.

Για τον ΒΟΑΚ, στην Κρήτη, εντός του φθινοπώρου θα υπάρχει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όπως και για την Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας.
Για τον Ε65, το βόρειο τμήμα, αναμένεται το «πράσινο φως» από την ΕΕ (έγκριση οικονομικών υπηρεσιών), ώστε αρχές του 2021 να ξεκινήσουν τα έργα, ενώ για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος χρειάζεται έγκριση από 3 γενικές διευθύνσεις. Ηδη υπάρχει η μία, αλλά η κατάσταση δυσκολεύει λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών και τις απουσίας υπαλλήλων εξαιτίας του κορονοϊού. Και κόμη, στα σιδηροδρομικά έργα. προχωρούν άμεσα οι δημοπρατήσεις 4 έργων που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ και εντός του 2021 θα δημοπρατηθούν άλλα 6.

Για τα λεωφορεία, ο υπουργός ανάφερε ότι χρειαζόμαστε τουλάχιστον 2000 για το επιβατικό κοινό της Αθήνας. «Θέλουμε 6000 οδηγούς, αλλά έχουμε μόνο 3.000. Θα φέρουμε στην Αθήνα το μοντέλο της Θεσσαλονίκης που έχει 120 λεωφορεία με ΚΤΕΛ. Θα είναι τα περισσότερα δρομολόγια περιφερειακά, 192 – 200 από ΚΤΕΛ. Μαζί με 300 λεωφορεία αρχές του χρόνου, θα πετύχουμε ανανέωση στόλου κατά 50%,» είπε.

Γίνεται προσπάθεια από την ΟΣΥ για ανάταξη τροχαίου υλικού. Όμως ο μέσος όρος ηλικίας είναι πάνω από 16 χρόνια. Στα 17 έτη το ετήσιο κόστος συντήρησης φθάνει τα 70.000 ευρώ. Πρακτικά με τόσα αγοράζεις καινούργιο. Θα γίνει σύμπραξη ΟΣΥ – ΚΤΕΛ, με 650 προσλήψεις και 550 οδηγούς από ΚΤΕΛ. Ο μεγάλος διαγωνισμός θα αφορά 1300 οχήματα και είμαστε κοντά για τον Νοέμβριο, με την πρώτη φάση διαγωνισμού για τα 600. Επίσης, με Leasing χρειάζονται λεωφορεία έως 10 ετών μέχρι να βγει ο μεγάλος διαγωνισμός.

Ως προς την αναβάθμιση 15 συρμών ηλεκτρικού, και την αγορά 7 συρμών στις γραμμές 2-3, έχει να γίνει από το 2004. Θα δοθεί μεγάλη λύση. Θα προσληφθούν και τεχνικοί στη ΣΤΑΣΥ, από τους 200 που θα πάνε (120 τεχνικοί, 80 οδηγοί). Οσον αφορά το τραμ στον Πειραιά, έμεινε πίσω επειδή χρειάζεται η κατεδάφιση ενός κτιρίου. «Περιμένουμε το Υπουργείο Πολιτισμού. Παραλαμβάνουμε τραμ και δεν έχουμε που να τα βάλουμε. Δεν έχουμε λύσει το Σύνταγμα και τον Πειραιά,» είπε ο Κώστας Καραμανλής.

Για δε τη νέα ανεξάρτητη αρχή, την ΑΠΑ, που είναι υποχρέωση της χώρας, δεν τίθεται θέμα περί μη κρατικού ελέγχου των αεροδρομίων.

Για την επέκταση του μετρό της Αθήνας, ο υπουργός είπε ότι ο σχεδιασμός είχε προβλήματα. Δύο διαγωνισμοί. Πρόδρομες εργασίες και κατασκευή. Δεν ήταν U διότι δεν έφθασε στον Περισσό. Δεν υπήρξε ωριμότητα έργου. Το ΔΣ της Αττικό Μετρό θα εγκρίνει την αιτιολόγηση και τις προσφορές και με τους δύο συμμετέχοντες και θα ανοίξουν οι προσφορές για το ποιος θα είναι προτιμητέος. «Θέλω να πιστεύω ότι θα αποφύγουμε τις προσφυγές,» τόνισε.

Για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, το έργο αντιμετώπισε σειρά ερωτήσεων από την ΕΕ και απαντήσεις από ΓΑΙΑΟΣΕ. Επίκειται μια τελευταία απάντηση. Συγκλίνουν όλες οι απόψεις για να σωθεί το έργο και να μην ακυρωθεί. Στους επόμενους δύο μήνες ανακοινώσεις για το πώς θα προχωρήσει.

Καταλήγοντας, για το Ταμείο Ανάκαμψης, στο Υπουργείο έχουν ήδη καταρτίσει λίστα έργων που μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Πρέπει μέχρι 15 Οκτωβρίου να οριστικοποιηθεί για να κατατεθεί στην Ε.Ε. και να αρχίσει η χρηματοδότηση στο πρώτο εξάμηνο του 2021. Πρέπει να ενταχθούν έργα που θα συμβασιοποιηθούν έως τέλος 2022 και 30% έως το 2023 και να έχουν ολοκληρωθεί έως 2026.

ΠΗΓΗ: