Δέκα (νέα) αστυνομικά μυθιστορήματα για δυνατούς λύτες target=”_blank”

1
Δέκα-(νέα)-αστυνομικά-μυθιστορήματα-για-δυνατούς-λύτες-target=”-blank”

Κλασικά αστυνομικά, γοητευτικά νουάρ, σκληρά crime fiction, ψυχολογικά θρίλερ, ιστορίες που παραπέμπουν σε παζλ και άλλες που αφήνουν την επίγευση ιστορικού μυθιστορήματος.

Η HuffPost προτείνει δέκα -εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους- αστυνομικά μυθιστορήματα από την εκδοτική παραγωγή των τελευταίων μηνών. 

«Πορφυρό Δίκτυο» της Κάρμεν Μόλα (εκδόσεις Κλειδάριθμος, μετάφραση Αγγελική Βασιλάκου)

Μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα, η αστυνόμος Έλενα Μπλάνκο, επικεφαλής του Τμήματος Ανεξιχνίαστων Υποθέσεων, εισβάλλει με την ομάδα της στη βίλα μιας ευκατάστατης οικογένειας και ορμάει στο δωμάτιο του έφηβου γιου.

Στην οθόνη του υπολογιστή του επιβεβαιώνεται αυτό που φοβόντουσαν: το αγόρι παρακολουθεί σε ζωντανή μετάδοση δύο κουκουλοφόρους να βασανίζουν ένα κορίτσι μέχρι θανάτου. Οι αστυνομικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με το σαδιστικό θέαμα, ανίκανοι να αντιδράσουν. Πόσα κορίτσια σαν κι αυτό έχουν πέσει θύματα του Πορφυρού Δικτύου;

Τα μέλη του ΤΑΥ διερευνούν από καιρό τη δράση αυτής της σκοτεινής οργάνωσης και συλλέγουν πληροφορίες για τα σκληρά, ακραία βίντεο που διακινούνται στο Deep Web, το σκοτεινό πρόσωπο του διαδικτύου. Όλο αυτό το διάστημα, η Έλενα Μπλάνκο έχει κρατήσει κρυφό από την ομάδα της εκείνο που υποψιάζεται και φοβάται: ότι η εξαφάνιση του γιου της, Λούκας, όταν ήταν παιδί, μάλλον σχετίζεται με το ανατριχιαστικό Πορφυρό Δίκτυο. Πού βρίσκεται τώρα ο Λούκας; Ποιος είναι πραγματικά; Και ποια είναι τα όρια που η αστυνόμος είναι διατεθειμένη να υπερβεί προκειμένου να φτάσει στην αλήθεια.

H Κάρμεν Μόλα είναι η αινιγματική συγγραφέας που αρνείται να αποκαλύψει την ταυτότητά της –το μεγαλύτερο εκδοτικό φαινόμενο των τελευταίων ετών στο ισπανικό μυθιστόρημα νουάρ, με διεθνή απήχηση. Μετά την επιτυχία της Κόκκινης Μαδρίτης, η συγγραφέας επανέρχεται με μια νέα υπόθεση, το Πορφυρό Δίκτυο, όπου πρωταγωνιστεί η αστυνόμος Έλενα Μπλάνκο.

Η σειρά βιβλίων της Κάρμεν Μόλα αποτέλεσε εκδοτικό φαινόμενο στην Ισπανία και μεταφράστηκε σε δέκα γλώσσες, ενώ σύντομα οι Viacom International Studios και Diagonal TV ξεκινούν γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς που θα βασίζεται στην Κόκκινη Μαδρίτη και τα επόμενα βιβλία της σειράς. 

«Ο Σταυρός» του Ίνγκαρ Γιόνσρουντ (εκδόσεις Πατάκη, μετάφραση από τα νορβηγικά Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη)

Η δημοσιογράφος Μπενεντίκτε Στολτς ψάχνει για μια μυστική αναφορά που μπορεί να αναστατώσει ολόκληρη τη Νορβηγία.

Όμως ο συντάκτης της αναφοράς -ένας από τους πιο σημαντικούς συμβούλους της νορβηγικής κυβέρνησης- δολοφονείται βάναυσα σ’ ένα πλυντήριο αυτοκινήτων στο Όσλο και η ίδια η Στολτς εξαφανίζεται.

Λίγα βράδια πιο πριν, είχε αποκαλύψει στον αστυνόμο Φρέντρικ Μπάιερ ότι ερευνούσε το άγνωστο παρελθόν του πατέρα του, Κεν.

Καθώς η υπόθεση μπλέκεται ολοένα και περισσότερο με την προσωπική του οικογενειακή ιστορία, ο Φρέντρικ Μπάιερ θα αναρωτηθεί ποιον πραγματικά μπορεί να εμπιστευτεί: ακόμα και η στενή του συνεργάτιδα, η Καφά Ικμπάλ, μοιάζει να κρύβει μυστικά.

Στην αστυνομία έχει διεισδύσει ένας πληροφοριοδότης. Εντολές δολοφονίας μοιράζονται μέσα από το dark web. Και, μαζί με τις ενοχές που τον πνίγουν επί δέκα ολόκληρα χρόνια, ο Μπάιερ θα πρέπει ν′ αντιμετωπίσει έναν άγνωστο αντίπαλο που είναι αποφασισμένος να τον καταστρέψει.

Το τρίτο βιβλίο του Νορβηγού συγγραφέα με πρωταγωνιστή τον αστυνόμο Φρέντρικ Μπάιερ, είναι ένα μυθιστόρημα για το πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε για ν’ αποκρύψουμε την αλήθεια και πόσο πολλά θυσιάζουμε για να την ανακαλύψουμε.

O Ίνγκαρ Γιόνσρουντ (γενν. 1974), τον οποίον η Corriere della Sera είχε χαρακτηρίσει ως το νέο αστέρι του νουάρ, μεγάλωσε στο Χόλμεστραν της Νορβηγίας κι έχει σπουδάσει δημοσιογραφία και κινηματογράφο. Ξεκίνησε τη δημοσιογραφική του καριέρα στην εφημερίδα Jarlsberg Avis και στον εθνικό ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό της Νορβηγίας, το NRK, πριν γίνει ανταποκριτής στη Στοκχόλμη της VG, μίας εκ των δύο μεγαλύτερων σε κυκλοφορία νορβηγικών εφημερίδων, το 2001. Ως ανταποκριτής κάλυψε τη διάσημη υπόθεση Knutby, που είχε κάνει αίσθηση στον διεθνή τύπο λόγω της σύνδεσης δολοφόνων και θυμάτων με θρησκευτικές σέκτες. Από τις Εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί η τριλογία του Φρέντρικ Μπάιερ Η Αδελφότητα της Βιέννης (2017) , Kαλυψώ (2018), Ο σταυρός (2021), σε μετάφραση Κρυστάλλης Γλυνιαδάκη. Ο Ίνγκαρ Γιόνσρουντ ζει στην περιοχή του Τούρσοβ, στο Όσλο.

«Μισθοφόροι του Χρήματος» του Πέτερ Μπεκ (εκδόσεις Καστανιώτη, μετάφραση Δέσποινα Κανελλοπούλου)

Οι νεκροί πελάτες βλάπτουν σοβαρά τις δουλειές και υπάρχει κάποιος που το γνωρίζει καλά αυτό. Ο θάνατος ενός σεΐχη, τον οποίο βρίσκουν απανθρακωμένο στα βουνά της Ελβετίας, φέρνει αμέσως την αναστάτωση στις διακριτικές δραστηριότητες μιας εγχώριας ιδιωτικής τράπεζας.

Δεν θα μπορούσε να γίνει κι αλλιώς, γιατί εκείνες οι αραβικές επενδύσεις σε πυρηνικά εργοστάσια έχουν πλέον κινήσει, μεταξύ άλλων, και το ενδιαφέρον της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφαλείας των ΗΠΑ.

Ο Τομ Βίντερ, υπεύθυνος ασφαλείας στη συγκεκριμένη τράπεζα, αποφασίζει να ακολουθήσει τα ίχνη του χρήματος, που τον οδηγούν στο Κάιρο, στο Μπέργκεν, στη Βοστόνη και πίσω στην Ελβετία.

Ψύχραιμος, λιγομίλητος και με δηκτικό χιούμορ, προσπαθεί μαζί με τη Φάτιμα, μια ελκυστική όσο και μυστηριώδη Αιγύπτια επιχειρηματία, να διασχίσει την επικίνδυνη, αιματηρή ζούγκλα της δολοπλοκίας. Όμως τα εκρηκτικά συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν θα μετατρέψουν σύντομα και τους ίδιους σε θηράματα.

Ένα διεθνές οικονομικό θρίλερ -με στοιχεία από τα παρασκήνια του τραπεζικού κόσμου- έγκλημα, κατασκοπεία και συνεχείς ανατροπές. 

Ο Πέτερ Μπεκ σπούδασε Ψυχολογία, Οικονομικά και Φιλοσοφία στη Βέρνη, όπου πήρε και το διδακτορικό του στην Ψυχολογία, ενώ στη συνέχεια έκανε MBA στο Μάντσεστερ. Διαθέτει μαύρη ζώνη στο τζούντο, ήταν ποδηλάτης στον στρατό, εργάστηκε σε μια μεγάλη επιχείρηση και υπήρξε μέλος αρκετών διοικητικών συμβουλίων. Σήμερα ζει στην Ελβετία και, ως ελεύθερος επαγγελματίας πια, υποστηρίζει διάφορες εταιρείες στη διαμόρφωση της στρατηγικής τους. Ο υπόλοιπος χρόνος του είναι αφιερωμένος στη γραφή.

Στην αστυνομική λογοτεχνία εμφανίστηκε το 2013 με το μυθιστόρημα Μισθοφόροι του χρήματος (Söldner des Geldes, Emons Verlag), το πρώτο βιβλίο με βασικό πρωταγωνιστή τον Τομ Βίντερ. Η σειρά αυτή αριθμεί ήδη άλλα δύο βιβλία: Korrosion (2017) και Die Spur des Geldes (2019). Στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδεται από τον βραβευμένο ανεξάρτητο οίκο OneWorld (Point Black Imprint), ο οποίος εδρεύει στο Λονδίνο. Ο Πέτερ Μπεκ είναι μέλος της Ένωσης Γερμανόφωνων Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (Das Syndikat), αλλά και της Διεθνούς Ένωσης Συγγραφέων Θρίλερ (ITW).

«Οι Φόνοι του Νυχτολούλουδου» του Άντονι Χόροβιτς (εκδόσεις Διόπτρα, μετάφραση Χριστιάννα Σακελλαροπούλου)

Η Σούζαν Ράιλαντ έχει πλέον εγκαταλείψει τον χώρο των εκδό­­σεων και ζει μια όμορφη ζωή. Μαζί με τον Αντρέα διαχειρίζονται ένα μικρό ξενοδοχείο σε ένα ελληνικό νησί. Θα έπρεπε να είναι αυτό που πάντα ονειρευόταν. Είναι όμως;

Έχει κουραστεί προσπαθώντας να κάνει τα πάντα να λειτουργήσουν σε ένα νησί όπου τίποτα δεν γίνεται όπως το περιμένεις.

Μέχρι την άφιξη των Τρεχέρν. Η παράξενη και μυστηριώδης ιστορία που της αφηγούνται σχετικά με έναν φόνο ο οποίος διαπράχθηκε την ίδια ημέρα και στο ίδιο ξενοδοχείο που παντρεύτηκε η κόρη τους συναρπάζει τη Σούζαν και κεντρίζει το εκδοτικό της ένστικτο.

Ένας από τους συγγραφείς με τους οποίους συνεργαζόταν, ο Άλαν Κόνγουεϊ, συγγραφέας του μυθιστορήματος Άγριες Κίσσες, γνώριζε το θύμα -ονόματι Φρανκ Πάρις- και μάλιστα βάσισε το τρίτο βιβλίο του, το Ακούσιος Μάρτυρας, σε αυτό ακριβώς το έγκλημα.

Η κόρη των Τρεχέρν, διαβάζοντας το μυθιστόρημα του Κόνγουεϊ, συνειδητοποιεί ότι το βιβλίο αποδεικνύει πως ο άνθρωπος που καταδικάστηκε για τον φόνο του Πάρις είναι αθώος. Όταν οι Τρεχέρν αποκαλύπτουν ότι και η ίδια η κόρη τους αγνοείται, η Σούζαν αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να επιστρέψει στην Αγγλία για να μάθει τι πραγματικά έχει συμβεί.

Το πρώτο κεφάλαιο του νέου μυθιστορήματος του Άντονι Χόροβιτς, σταρ του βρετανικού crime fiction, έχει τίτλο «Άγιος Νικόλαος Κρήτη». 

Συγγραφέας σαράντα βιβλίων και δημιουργός των επιτυχημένων αστυνομικών σειρών Foyle’s War, Midsomer Murders και Collision, ανάμεσα στις άλλες τηλεοπτικές δουλειές του, ο Χόροβιτς είναι εκτός των άλλων, και φιλέλληνας.

Το 2011, το ίδρυμα Arthur Conan Doyle ανέθεσε στον συγγραφέα να γράψει τα μυθιστορήματα The House of Silk (2011) και Moriarty (2014), με ήρωα τον Σέρλοκ Χολμς, τα οποία έγιναν μπεστ σέλερ. Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορoύν τα μυθιστορήματα Οι Φόνοι της Κίσσας, Η Λέξη Είναι Φόνος, Η Ποινή είναι Θάνατος, Ο Θάνατος του 007 και Παγωμένη Σκανδάλη. 

«Οι Άρχοντες του Χρόνου» της Εύα Γκαρθία Σάενθ ντε Ουρτούρι (εκδόσεις Ψυχογιός, μετάφραση Αγγελική Βασιλάκου)

Βιτόρια, 2019. Οι άρχοντες του χρόνου, ένα επικό ιστορικό μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται στον Μεσαίωνα, σημειώνει μεγάλη επιτυχία. Η ταυτότητα όμως του συγγραφέα του παραμένει μυστική, καθώς υπογράφει το βιβλίο που «δεν ήταν ένα απλό βιβλίο, αλλά μια χάρτινη παγίδα, μια ενέδρα λέξεων… από όπου κάθε διαφυγή ήταν αδύνατη» με το μυστηριώδες ψευδώνυμο Ντιέγο Βεϊλάθ.

Βικτόρια, 1192. Ο θρυλικός κόμης δον Ντιάγο Βέλα επιστρέφει στον τόπο του ύστερα από δύο χρόνια, καθώς έλειπε σε μια επικίνδυνη αποστολή που του είχε αναθέσει ο βασιλιάς της Ναβάρας Σάντσο ΣΤ΄, γνωστός και ως Σάντσο ο Σοφός. Με έκπληξη όμως θα διαπιστώσει ότι ο αδελφός του, Ναγκόρνο, έχει παντρευτεί τη γυναίκα που προοριζόταν για τον ίδιο, τη γοητευτική Ονέκα ντε Μαεστού.

Ο Ουνάι Λόπεθ ντε Αγιάλα, αλλιώς γνωστός και ως Κράκεν, έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά από παράξενους θανάτους που όλοι τους ακολουθούν ένα διαφορετικό μεσαιωνικό τελετουργικό -ισπανική μύγα, όρκος του σκότους, εγκιβωτισμός- και είναι
πανομοιότυποι με τους θανάτους που περιγράφονται στους Άρχοντες του χρόνου.

Αναζητώντας τον δολοφόνο, ο Ουνάι Λόπεθ ντε Αγιάλα θα ανακαλύψει πως πολλά στοιχεία του παρελθόντος του τον συνδέουν με τους Άρχοντες του χρόνου και
αυτή η ανακάλυψη θα αλλάξει για πάντα τη ζωή του και τη ζωή της οικογένειάς του. 

Το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας της Λευκής Πόλης που έγινε διεθνές μπεστ σέλερ.

«Η Σιωπή Δεν Σε κρατά Ζωντανό» του Τάσου Παπαναστασίου (εκδόσεις Μεταίχμιο) 

Ο αστυνόμος Απτόσογλου έχει αποσυρθεί στο Καρπενήσι, αφήνοντας για λίγο στην άκρη τα καθήκοντά του. Ο ιδιόρρυθμος αστυνόμος θα αναγκαστεί όμως να επιστρέψει στη δράση για χάρη μιας δεκαεξάχρονης και της γιαγιάς της που ζητούν τη βοήθειά του.

Ο φόνος που θα κληθεί να εξιχνιάσει κρύβει ένα καλά θαμμένο μυστικό, και για να το φέρει στο φως ο Απτόσογλου θα πρέπει να ξεμπερδέψει νήματα που μπλέκουν τις οικογενειακές του μνήμες και τον γενέθλιο τόπο του, τη Θεσσαλονίκη, με το Ολοκαύτωμα και τον Εμφύλιο. 

«Ο τρόπος που οι άνθρωποι ξεχνούν είναι περίεργος. Συμβαίνει κάτι πιο δυνατό, κάτι που σε κυριεύει συναισθηματικά, και εκείνο που νόμισες πως δεν θα το ξεχάσεις ποτέ είναι πια μια απλή αμυχή στην ψυχή σου, σκέφτηκε ο Άλκης, πατώντας σταθερά, κρατώντας γερά τη Σοφία και χτενίζοντας με τα μάτια του τις σκιές που γεννούσε το λυκαυγές. Το κορίτσι που είχε υπό την προστασία του δεν έπρεπε να πληγωθεί άλλο. Αυτό τον ένοιαζε πια, αυτό μόνο».

Η κατοχική Θεσσαλονίκη, το Άουσβιτς ως τόπος μαρτυρίου, ο Γράμμος ως σκηνικό αλληλοσφαγής, το Καρπενήσι της Αντίστασης και του Εμφυλίου, η Ελλάδα του 2018 υφαίνουν τον χάρτη πάνω στον οποίο τα πρόσωπα του μυθιστορήματος αγωνίζονται να επιβιώσουν, να ξεφύγουν από τα φαντάσματα του παρελθόντος. 

Η Νίνα, που επιβίωσε από τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, ο αμφίθυμος Σίμος, ο μελαγχολικός γιος τους Χάρης και η απρόβλεπτη εγγονή τους Σοφία εμπλέκονται με τα αδυσώπητα γεγονότα του πολέμου, του διχασμού, του μίσους και της απαξίωσης της ανθρώπινης ζωής.

Γρήγορος ρυθμός, στέρεοι, καλά δομημένοι χαρακτήρες, με μεγάλη ακρίβεια στο ιστορικό και πραγματολογικό υλικό, το δεύτερο βιβλίο του Τάσου Παπαναστασίου, μετά τις «14 ημέρες» (πάλι με ήρωα τον αστυνόμο Απτόσογλου), είναι περισσότερα από ένα ακόμη αστυνομικό μυθιστόρημα. 

«Ο Μάγειρας του ‘Αλκυόνη’» του Αντρέα Καμιλλέρι (εκδόσεις Πατάκη, μετάφραση Φωτεινή Ζερβού)

Η ιστορία αρχίζει δραματικά, με απολύσεις υπαλλήλων και εργατών κάποιου ναυπηγείου που διευθύνει ένα διεφθαρμένο και αδίστακτο αφεντικό, ο επονομαζόμενος Τζοτζό· και με την αυτοκτονία, μέσα σε μια αποθήκη, ενός απελπισμένου πατέρα.

Από αυτό το σημείο ξεκινά η πολύπλοκη και εντυπωσιακή δράση μιας υπόθεσης που περιλαμβάνει κάποια σημεία «σταθμούς», τη διάλυση του αστυνομικού τμήματος της Βιγκάτα, τη δύστροπη και οξύθυμη μοναξιά του κουρασμένου Μονταλμπάνο, τους φόβους του Αουτζέλλο και του Φάτσιο (μέχρι και την αποδιοργάνωση του Καταρέλλα), την παράξενη συνωμοσία του Federal Bureau of Investigation, τη σκοτεινή εμφάνιση ενός «μεγάλου ιστιοπλοϊκού».

Η γολέτα «Αλκυόνη» είναι ένα πλοίο-φάντασμα, «είχε τη συνήθεια να παραμένει ελάχιστα στο λιμάνι και να εξαφανίζεται». Κανείς δεν ξέρει τι κρύβει στο κύτος του: Xαρτοπαικτική λέσχη; Πορνείο με προκλητικές συνοδούς πολυτελείας; Ή μήπως κάποιο άλλο δυσάρεστο μυστικό;

Μία κλασική ιστορία του αγαπημένου Σικελού, Αντρέα Καμιλλέρι, που έφυγε από τη ζωή το 2019, σε ηλικία 93 ετών, «πατέρα» του διάσημου «Επιθεωρητή Μονταλμπάνο» και μάς άφησε παρακαταθήκη περισσότερα από εκατό βιβλία.  

«Το Ένστικτο» της Άσλι Οντρέιν (εκδόσεις Μεταίχμιο, μετάφραση Δημήτρης Αθηνάκης)

Η Μπλάιθ Κόνορ είναι αποφασισμένη. Θα είναι η ιδανική μητέρα για την κόρη της. Θα είναι ακριβώς αυτό που δεν ήταν για κείνην η δική της μητέρα. Από τις πρώτες μέρες όμως της μητρότητας το όνειρο γίνεται κομμάτια. Κάτι μοιάζει να μην πηγαίνει καλά. Είναι το παιδί της σαν όλα τα  άλλα παιδιά; Κι αν ναι, εκείνη γιατί δεν το βλέπει έτσι; Τι είναι αλήθεια και τι προϊόν της φαντασίας της;

Ένα δυνατό, ψυχολογικό θρίλερ για το πώς δημιουργείται και πώς διαλύεται μια οικογένεια -και για μια γυναίκα που βιώνει τη μητρότητα τελείως διαφορετικά
απ’ ό,τι ονειρευόταν- στην πραγματικότητα, τη βιώνει ακριβώς όπως φοβόταν. 

Συναισθηματικά φορτισμένο, ανατριχιαστικό… Η Οντρέιν έχει το χάρισμα να συλλαμβάνει τις φαινομενικά ασήμαντες στιγμές που μαρτυρούν τόσο πολλά για τις σχέσεις των ανθρώπων. New York Times Book Review

Η συγγραφέας γεννήθηκε στον Καναδά το 1982. Εργάστηκε επί χρόνια στις δημόσιες σχέσεις πριν αναλάβει τη θέση της διευθύντριας δημοσίων σχέσεων στον Penguin Canada. Αποσύρθηκε το 2015, μετά από ένα πρόβλημα υγείας του παιδιού της, για να αφοσιωθεί στην οικογένειά της. Ζει στο Τορόντο με τον σύντροφό της και τα δύο τους παιδιά.

Το ένστικτο είναι το πρώτο της μυθιστόρημα το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει σε 35 χώρες, ενώ ήδη ετοιμάζει το δεύτερο βιβλίο της.

«Αναλφάβητος» του Σεμπάστιαν Φίτσεκ (εκδόσεις Διόπτρα, μετάφραση Δέσποινα Κανελλοπούλου)

O Μίλαν Μπεργκ περιμένει υπομονετικά στο φανάρι. Ένα αυτοκίνητο σταματάει δίπλα του.

Στο πίσω κάθισμα ένα τρομοκρατημένο κορίτσι κρατάει κολλημένο στο τζάμι ένα σημείωμα.

ΒΟΗΘΕΙΑ
ΑΥΤΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ

Μια κραυγή για βοήθεια;

Ο Μίλαν δεν έχει ιδέα. Είναι αναλφάβητος. Όμως, το ένστικτό του φωνάζει ότι το κορίτσι βρίσκεται σε θανάσιμο κίνδυνο.

Στα μάτια της είναι ζωγραφισμένος ο φόβος κι αυτό είναι ένα μήνυμα που μπορεί να «διαβάσει».

Αποφασίζει να ακολουθήσει το αυτοκίνητο, κι έτσι ξεκινά μια εφιαλτική περιπλάνηση που θα τον οδηγήσει σε μια σκληρή συνειδητοποίηση. 

Ο Γερμανός συγγραφέας των μπεστ σέλερ, από τις διασημότερες υπογραφές στην αστυνομική λογοτεχνία, που είδε την καριέρα του να απογειώνεται ήδη από το ντεμπούτο του το 2006 με το μυθιστόρημα «Η Θεραπεία», επιστρέφει, προτάσσοντας μία φράση της Σουηδής συγγραφέα Άστριντ Λίντγκρεν (1907 – 2002): «Η όψη του αυριανού κόσμου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη φαντασία των ανθρώπων που μαθαίνουν τώρα να διαβάζουν». 

«Νεκροτομείο Πλήρες» του Ζαν – Πατρίκ Μανσέτ (εκδόσεις Άγρα, μετάφραση Ειρήνη Παπακυριάκου)

Η Αστυνομία βρίσκεται παντού  Ακόμα και στη δουλειά του ιδιωτικού ντετέκτιβ. Στη ζωή του σε ένα διαμέρισμα δύο δωματίων, στην πλήξη της σωματικής άσκησης, όταν διώχνει ευγενικά τους Μάρτυρες του Ιεχωβά και όταν απλώνει στην κουζίνα του, πάνω από το νεροχύτη, μερικά ρούχα να στεγνώσουν… Στο καθημερινό, με λίγα λόγια.

Και η συνηθισμένη καθημερινότητα παρασύρεται και μετατρέπεται σε φυλετικό μένος και οδηγεί σε αλυσιδωτές δολοφονίες μόλις ο ντετέκτιβ Εζέν Ταρπόν εμπλέκεται παρά τη θέλησή του στη διάσωση ενός ορφανού.

Τα «περιστατικά», παράξενα και ανατριχιαστικά, πολλαπλασιάζονται. Η τρέλα γίνεται κοινή. Η επιβίωση και η κατανόηση απαιτούν πια μεγάλη δεξιότητα.

«Ο Ταρπόν, ο δικός μου ιδιωτικός ντετέκτιβ στο Νεκροτομείο πλήρες, είναι εντελώς μη ρεαλιστικός. Είναι μια πρώτη προσπάθεια. Σκέφτηκα να φτιάξω το χαρακτήρα ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ που να είναι μόνος. Δεν ξέρω αν υπάρχουν άλλοι που να του μοιάζουν.
Ξεκίνησα από πολύ χαμηλά, γιατί θέλω να γράψω και άλλες ιστορίες με αυτόν το χαρακτήρα. Θα τον δούμε σιγά σιγά να εκπαιδεύεται, να μορφώνεται, να πολιτικοποιείται. Για την ώρα είμαι ευχαριστημένος που τον τοποθέτησα στο κέντρο μιας ιστορίας εντελώς  “αμερικανικής”.
[…] Τη στιγμή που συνειδητοποίησα πόσο τρομακτικό ήταν να πω μια ιστορία σε πρώτο πρόσωπο, επινόησα τον Χευμάν: Δίνει πληροφορίες στον Ταρπόν, υπάρχει για αυτόν το λόγο. Είναι ρόλος θεατρικού ατακαδόρου.
Το Νεκροτομείο πλήρες γράφτηκε σε ελάχιστο χρόνο γιατί έπρεπε να πληρώσω τους φόρους μου. Παρέδωσα το χειρόγραφο στις 12 ή 13 Νοεμβρίου, ζητώντας να έχουν έτοιμη την επιταγή μου για να τη δώσω την επομένη στον φοροεισπράκτορα! Και τους επόμενους έξι μήνες έλεγα ξανά και ξανά στον εαυτό μου ότι αυτό το βιβλίο ήταν φριχτό…» (απόσπασμα συνέντευξης του συγγραφέα για το βιβλίο). 

Ο Ζαν Πατρίκ Μανσέτ (1942 -1995) θεωρείται ο επιφανέστερος συγγραφέας του νεο-πολάρ, του νέου γαλλικού αστυνομικού μυθιστορήματος, που εισήγαγε το στοιχείο της πολιτικής και τους εξωκοινοβουλευτικούς προβληματισμούς του Μάη του ’68 στο είδος. Ο Μανσέτ έγραψε το Μελαγχολικό κομμάτι της Δυτικής Ακτής, ένα από τα καλύτερα βιβλία του, το 1976, και τη Μοιραία το 1977 (Άγρα, 2006). Μετά το αριστούργημά του Η πρηνής θέση του σκοπευτή (1981 – Άγρα, 1998) σταμάτησε απότομα την εκρηκτική πορεία του στο γαλλικό αστυνομικό μυθιστόρημα, την οποία είχε αρχίσει το 1971 με ρυθμό ένα βιβλίο το χρόνο. Μετά θάνατον (1996) κυκλοφόρησε και η Πριγκίπισσα του αίματος (Άγρα, 2002). Τοποθέτησε στον πυρήνα του έργου του το χάος του κόσμου και την τρέλα των ανθρώπων, με αντιήρωες χαμένους σε μια κοινωνία της υπεραφθονίας, που αντιμετωπίζεται τελικά ως μια κοινωνία άδεια.

Μέγας στυλίστας -τα βιβλία του επαινέθηκαν από πολλούς συγγραφείς όπως ο Τζ. Ελλρόυ, ο Τζ. Τσάρυν, ο Π. Ι. Τάιμπο, ο Ζ. Εσενόζ μεταξύ άλλων-, χρησιμοποιεί ένα μίνιμαλ, αποστασιοποιημένο ύφος. Ήταν παθιασμένος με την τζαζ, τον κινηματογράφο και τη λογοτεχνία. Μπόρεσε, ως πρόδρομος, να βρει τον τόνο των μεγάλων νουάρ μυθιστορημάτων όπου ανακατεύεται η περιπέτεια με την κοινωνική κριτική και την αποτύπωση της καθημερινής ζωής. Πολλά από τα βιβλία του έγιναν ταινίες.

ΠΗΓΗ: