Αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων. Η σχέση με τον Covid

0
Αυτοκίνητα-μηδενικών-ρύπων.-Η-σχέση-με-τον-covid

Είναι γνωστό ότι πριν από μία σημαντική απόφαση από μεγάλες εταιρίες (του αυτοκινήτου τουλάχιστον) προηγείται μεγάλη έρευνα αγοράς ή δημοσκόπηση των οποίων τα αποτελέσματα αναλύονται σχολαστικά και στην βάση αυτών παίρνονται αποφάσεις. Εάν τώρα κάνετε μία αναγωγή για αποφάσεις σχετικά με τις μελλοντικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν στο πλαίσιο της ολοκληρωτικής στροφής της αυτοκίνησης προς τον ηλεκτρισμό αλλά και στην σχέση που αποδίδουμε μεταξύ αυτοκινήτου και περιβάλλοντος (που φθάνει μέχρι και τον κορονοιό!)τότε το θέμα παίρνει άλλες διαστάσεις και σοβαρότητα.

Τα στοιχεία της δημοσκόπησης

 Η δημοσκόπηση έγινε από την YouGov Plc σε συνολικό μέγεθος δείγματος 10.050 ενηλίκων σε οκτώ χώρες που ήταν Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ιταλία, Πολωνία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο και σε μητροπολιτικές περιοχές γύρω από το Λονδίνο, το Μπέρμιγχαμ, τη Μαδρίτη, τη Βαρκελώνη, το Μιλάνο, τη Ρώμη, το Αμβούργο, το Βερολίνο, το Παρίσι, τη Λυών, τις Βρυξέλλες, την Αμβέρσα, τη Βαρσοβία, την Κρακοβία και τη Βουδαπέστη. Πραγματοποιήθηκε στο διαδίκτυο μεταξύ 3-22 Μαρτίου 2021 σε άτομα ηλικίας άνω των 18 ετών ενώ το 75% των ερωτηθέντων ζούν σε πόλεις. Η βασική ερώτηση ήταν εάν και πότε θέλουν να απαγορευθούν οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Πρώτο αποτέλεσμα

Ως ένα σημείο ήταν αναμενόμενο αλλά και πάλι δεν περίμεναν τόσο μεγάλο ποσοστό καθώς σχεδόν τα δύο τρίτα των κατοίκων της πόλης απάντησαν θετικά στην απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ στην Ευρώπη μετά το 2030, Συγκεκριμένα το 63% των ερωτηθέντων «ψήφισαν» υπέρ της απαγόρευσης ενώ το 29% δήλωσε αντίθετο στη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων βενζίνης και ντίζελ μέχρι τότε.  Η Τζούλια Πολισκάνοβα, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και κινητικότητας στην Transport &Enviroment που ζήτησε την έρευνα, δήλωσε: «Από τη Βαρκελώνη στην Κρακοβία, υπάρχει ευρεία υποστήριξη για τον τερματισμό των πωλήσεων αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ. Οι άνθρωποι στις πόλεις είναι οι πιο εκτεθειμένοι σε τοξικά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης και δεν θέλουν να πωλούνται κινητήρες εσωτερικής καύσης για περισσότερο από όσο είναι απαραίτητο».

Και στις 15 πόλεις, υπάρχει σταθερή πλειοψηφία (51% έως 77%) για την υποστήριξη των πωλήσεων αυτοκινήτων χωρίς εκπομπές μετά το 2030 ενώ πολύ σημαντικό εύρημα είναι ότι η υποστήριξη είναι υψηλότερη μεταξύ των κατοίκων της πόλης που υπέφεραν από το Covid-19. Από αυτούς που είχαν μολυνθεί ή είχαν μολυνθεί από ένα άτομο κοντά τους, το 66% υποστηρίζει το μέτρο – σε σύγκριση με το 56% εκείνων που δεν γνωρίζουν κανέναν που έχει μολυνθεί ή δεν θυμούνται. Αρκετές μελέτες έχουν δείξει πιθανές σχέσεις μεταξύ της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εκ των οποίων η οδική μεταφορά είναι η κύρια αιτία και της υψηλότερης θνησιμότητας που σχετίζεται με το Covid.

Δεύτερο αποτέλεσμα

Η σχέση της ποιότητας περιβάλλοντος με τον Covid19 έτσι όπως αποτυπώθηκε στο συμπέρασμα της μελέτης μιας  διεθνούς ομάδας ερευνητών, συμπεριλαμβανομένων επιστημόνων από το Ινστιτούτο Χημείας Max Planck στο Μάιντς της Γερμανίας. Σύμφωνα με τη μελέτη, το 15% όλων των θανάτων Covid-19 παγκοσμίως οφείλονται σε έκθεση σε σωματιδιακές ύλες από ανθρώπινες πηγές, όπως η καύση ορυκτών καυσίμων σε ποσοστό που στη Γερμανία το ποσοστό φθάνει στο το 26 τοις εκατό!. Προφανώς, τα σωματίδια βλάπτουν τα αιμοφόρα αγγεία με παρόμοιο τρόπο με το Sars-CoV-2 και διευκολύνουν τον ιό να μολύνει κύτταρα στους πνεύμονες.Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cardiovascular Research τον Οκτώβριο του 2020, εκτιμά ότι περίπου το 15% των θανάτων παγκοσμίως από το Covid-19 θα μπορούσε να αποδοθεί σε μακροχρόνια έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Στην Ευρώπη το ποσοστό ήταν περίπου 19%, στη Βόρεια Αμερική 17% και στην Ανατολική Ασία 27% . Φυσικά όλο το αποτέλεσμα της μελέτης είναι υπο συνεχή διερεύνηση αλλά παραμένει το γεγονός ότι πολλοί θάνατο από Covid19 σχεδόν παγκοσμίως  θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν ο πληθυσμός αντιμετώπιζε χαμηλότερα επίπεδα αντιδραστηριακής ρύπανσης αέρα χωρίς ορυκτά καύσιμα και άλλες ανθρωπογενείς εκπομπές. “

Ο χρόνος πιέζει

Όλα αυτά τα στοιχεία πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ’όψιν από την ευρωπαϊκή επιτροπή η οποία θα πρέπει να αποφασίσει και να ανακοινώσει τις τελικές αποφάσεις για ρύπους και απαγόρευση πωλήσεων στις αρχές του καλοκαιριού. Βέβαια 10 ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν ήδη υιοθετήσει τέτοια μέτρα, αλλά παραμένουν ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα της διαδικασίας χωρίς σταδιακή κατάργηση σε επίπεδο ΕΕ. Επίσης, ενώ αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες αντέδρασαν ανακοινώνοντας εθελοντικά σταδιακά κατάργηση της παραγωγής αυτοκινήτων από ορυκτά καύσιμα, ζητούν ωστόσο μεγαλύτερη χρονική προθεσμία από την επιτροπή, ώστε να πουληθούν τα ήδη υπάρχοντα. Έπεται συνέχεια…

ΠΗΓΗ: